søndag den 11. marts 2012

Cheesecake-brownie med hindbær

Ja, der er såmænd ikke så meget revolutionerende over denne kage i blog-verden, men jeg har aldrig lavet den før, og i går hvor jeg var til et forum-træf mente jeg at lejligheden endelig bød sig - jeg har nemlig haft lyst til at lave denne kage siden jeg købe Hummingbird Bakery kagebogen tilbage i oktober sidste år. Jeg ændrede dog en smule på opskriften idet jeg ikke helt lavede den hindbærskum der er i bogen, men derimod en som minder mere om den hindbærmousse jeg plejer at putte i mine kager.

Cheesecake-brownie med hindbær (Hummingbird Bakery Kagebog)

Brownie:
200g mørk chokolade, grofthakket
200g (usaltet) smør
250g flormelis
3 æg
100g hvedemel

Cheesecakefyld:
400g flødeost
150g flormelis
½ tsk vaniljeskstrakt (eller endnu bedre - korn fra 1 vaniljestang)
2 æg




Hindbærmousse:
3dl piskefløde
100g flormelis
2 blade husblas
1tsk citronsaft
150g hindbær

Forvarm ovnen til 170 grader.

Brownie:
Kom chokoladen i en varmefast skål  over en gryde simrende vand (lad ikke bunden af skålen røre vandet). Lad det smelte jævnt. Kom smør og sukker i en røremaskine med en flad spartel, og pisk, til det er godt indarbejdet. Tilsæt æggene et ad gangen, og pisk, til alt er godt blandet, og skrab evt. ublandede ingredienser ned fra siderne af skålen med en dejskraber efter hvert æg. Rør gradvis melet i, og rør godt hver gang. Skru op til højere hastighed, og rør lidt længere, til dejen er jævn. Hæld langsomt den smeltede chokolade i, og bland det grundigt. Hæld dejen i den klargjorte form, og glat med en paletkniv.

Cheesecake:
Kom flødeost, sukker og vanilje i en røremaskine med en flad spartel, og pisk det jævnt og tykt for lav hastighed. Tilsæt under piskning et æg ad gangen. Skrab evt. ublandede ingredienser ned fra siderne af skålen med en dejskraber efter hvert æg. Dejen skal nu være meget jævn og cremet. Hastigheden kan øges lidt mod slutningen, så blandingen bliver lidt lettere og luftigere, men sørg for ikke at røre for længe, da osten kan skille. Smør den ovenpå brownien, og glat efter med en paletkniv. Bag kagen 30-40 minutter (min fik dog næsten 1 time, men min ovn er vist også lidt underlig!), eller til den er fast at røre ved og letgylden i kanten. Midten skal stadig være bleg. Lad kagen afkøle helt, dæk derefter til, og sæt på køl 2 timer eller gerne natten over.

Hindbærfyld:
Giv bær, flormelis og citron et hurtigt opkog og blend derefter blandingen glat. Læg husblas i blød i rigeligt koldt vand i fem minutter, vrid vandet af og smelt det derefter i frugten, som gerne lige må have stået et par minutter væk fra blusset, men inden det er kølet for meget. Stil det på køl til det er koldt nok til den piskede fløde kan komme i. Hold øje med frugten, så den ikke når at stivne, kun afkøle inden fløden vendes i.

Vend brownien ud på et skærebræt med den rigtige side opad, og smør fyldet ovenpå kagen. Pynt som du nu lyster - jeg brugt frysetørrede jordbær og sølvkrymmel. Stil den køligt i et par timer inden servering, så hindbærfyldet sætter sig ordentligt. 


Så smuk er kagen når den er skåret ud, og den smager helt forrygende, men jeg ville nok til en anden gang lave 1½ gang af cheesecake-fyldet - så de er mere samme tykkelse, for den forsvinder lidt i mængden.

29 kommentarer:

  1. Ser godt nok mums ud.. Men da jeg er den eneste i huset der kan lide ost i kager.. Så må jeg hellere lade være med at lave den :-)

    Hyggehygge
    marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var også virkelig lækker. Jeg tror nu bestemt også at den ville gå rigtig fint uden cheesecake-laget - mums :o)

      Slet
  2. Den ser super lækker ud. Uhm! Kunne godt li spise et lille bitte stykke lige nu:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var også ekstremt lækker, men desværre var der ikke nok til, at jeg lige kunne smide et stykke ned til dig :o(

      Slet
  3. Tusind tak for den skønne kage i går, Camilla. Den smagte himmelsk ♥♥♥

    Knus fra Lajla

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :o) Selv tak for den lækre sandwich-kage, mums :o)

      Slet
  4. Ej altså så sidder man her og er total kage-lysten og har ikke noget kage i huset... og så ligger du sådan en kage på bloggen. Nøj hvor ser den lækker ud. Kan du sende et stykke syd på med ekspres levering? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sorry :o( Det var ikke med vilje ;o) Altså hvis jeg havde haft noget tilbage kunne jeg godt have forsøgt at sende et stykke, men jeg tror desværre ikke at det ville kunne klare turen ;o)

      Slet
  5. Ser rigtig godt ud. Og tak for anmeldelsen. Jeg har nemlig også længe tænkt på at lave den, faktisk var det den 1. kage, der sprang mig i øjnene, da jeg fik Hummingbird bogen. -Så må vist hellere snart få det gjort!

    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt - hihi, det er lidt sjovt som den kage bare sååå meget springer i øjnene i en bog der ellers er proppet med lækre kage :o)

      Slet
  6. ja, den er bare så smuk og jeg har bestemt også kig på den i min Hummingbird bog:-) Nu får jeg lyst igen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ualmindelig smuk :o) Som jeg lige har skrevet ovenfor, så er det altså sjovt hvordan den springer i øjnene i den lækre, lækre bog :o)

      Slet
  7. Kagen smagte helt igennem vidunderlig. Det nederste smagte lidt ligesom trøffel (bagerens), og MUMS hvor jeg bare skal prøve at lave den i weekenden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var ikke så ringe endda ;o) Jeg er glad for, at jeg kunne give lidt inspiration

      Tillykke med den nye madblog :o)

      Slet
    2. Tak skal du ha'. Nu får vi at se, om jeg kan finde ud af at "mad-blogge" :o)

      Er netop nu i gang med at forsøge mig med ovennævnte kage. Håber den kommer til at smage lige så godt som din gjorde.

      Slet
    3. Det er jeg nu sikker på, at du godt kan - altså madblogge :o)

      Uh, jeg kunne godt lige klare en omgang af den kage i dag :o)

      Slet
  8. Det ser virkelig fint ud :-) Desuden rigtig fin blog du har, hvis du har lyst til og kigge forbi min blog skal du være velkommen til det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Jeg læser faktisk allerede din blog, men har vist aldrig kommenteret - det er også for ringe!

      Slet
  9. Hejsa.. Kunne man bruge cheececakelaget i en fondant baseret bryllupskage?? Skal lave en bryllupskage og den skal gerne være som cheesecake.... Nogen ideer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hm... jeg forstår ikke helt hvordan du vil bruge det? Det dur nok ikke uden at være bagt, og jeg ved ikke om man kan bage det uden brownien? Men ellers ville jeg forsøge at finde en opskrift på en cheesecake hvor ostelaget ikke skal bages, og så lave det som fyld. En hurtigt google søgning viser fx. denne: http://www.altfordamerne.dk/opskrifter/opskrifter/cheesecake-/ den tror jeg måske godt kunne bruges. Jeg ville lægge kagen sammen i en bagering og derfor direkte på bundene indtil den er stivnet.

      Slet
  10. Kan der bruges frosne bær??

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror umiddelbart, at jeg brugte frosne bær til dette. Det skal alligevel have et opkog, så jeg ser ingen grund til at bruge friske :o)

      Slet
  11. Hej :)
    Hvor mange personer rækker opskriften til? Jeg får nemlig 12 gæster på besøg i morgen, som jeg gerne vil lave den her lækre kage til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.

      Jeg tror godt at den kan række til ca. 12 personer, da den er ret fyldig. Men ellers kunne du måske lave 1 1/2 portion :-)

      Slet
  12. Lækker opskrift men er lidt i tvivl om jeg har forstået det rigtigt..skal ostefyldet direkte puttes på brownie dejen og bages efterfølgende eller skal man først bage brownie dejen også putte ostefyldet på bagefter ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er SÅ god den kage! Ja, du har forstået det helt rigtigt - den skal kun bages af en omgang, altså ostefyldet ovenpå den ubagte brownie og så i ovnen. God fornøjelse :o)

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Skal det være friske eller frosne hindbær?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bestemmer du selv. Ved at varme den op får du en god mulighed for at smelte husblassen, så du kan sagtens bruge frosne, da de jo bringes i kog. Det vil sikkert også være godt med friske, men måske lidt spild af lækre, friske hindbær :-)

      Jeg bruger altid frosne bær til denne type mousse, og kan rigtigt godt lide cubes, som man kan købe hos coop.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...