torsdag den 25. oktober 2012

Scones med clotted cream

Næste kapitel i historien om min Afternoon Tea til min fødseldag er nu klar. Jeg beklager meget, at det bliver sååååå langstrakt, det var slet ikke meningen, men der er lidt run på i disse dage, men heldigvis er helbredet blevet bedre :o)

En meget vigtig del af en afternoon tea er naturligvis scones - de små lune tingester, som minder om en blanding mellem boller og kage. De kan serveres blot med syltetøj på (eller æblesmør, som jeg også serverede) men for at det skal være helt rigtigt (eller i hvert fald Cornwall og Devon rigtigt) skal der clotted cream ovenpå. Clotted cream er tyk, tyk fløde, som smager helt fantastisk - se evt. mere her (på engelsk).

Næsten alle opskrifter på scones siger, at de skal serveres direkte fra ovnen, men det syntes jeg ikke var helt muligt, så jeg prøvede mig lidt frem mht. om de skulle fryses ubagte eller bagte og fandt frem til, at i hvert fald denne opskrift bliver bedst hvis de bliver frosset i bagt tilstand.

Jeg fandt en opskrift i bogen "The Great British Book of Baking", hvor der er beskrevet hvordan man kan lave scones både i en food processor og i hånden. Jeg lavede en blanding, så det er min udgave der kommer her.

Scones (8 stk.) "The Great British Book of Baking"

250g selvhævende mel (el 250g plus 1 tsk bagepulver)
et nip salt
50g sukker
50g smør, afkølet og i tern
1 æg
100ml kærnemælk + lidt ekstra til at pensle med

Forvarm ovnen til 220 grader.

Put mel, salt og sukker i en food processor og kør et øjeblik, til det lige er mixet. Tilsæt smør og kør blandingen til den er ligesom sand eller fine krummer. Tag skålen af maskinen, og fortsæt med at lave scones'ne med hænderne - så risikere du ikke, at de bliver for tunge.

Pisk kærnemælk og æg sammen, og rør det i dejen med en kniv. Brug dine hænder til at samle dejen til en kugle, der er en smule fugtig. Hvis der er tørre krummer i bunden af skålen tilsættes en smule mere væske.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord og ælt den let blot i et par sekunder, så det lige hænger sammen. Tryk dejen ud til stor kage omkring 3 cm tyk. Tryk runde scones ud med en udstikker på ca. 6 cm - og LAD VÆRE med at dreje rundt - kun ned og op! Tryk resterne sammen og fortsæt indtil du har 8 stk. For mig passer det helt præcist med 8 stk. af denne opskrift.

Sæt scones'ne på en bageplade beklædt med bagepapir, pensl dem med kærnemælk, og bag dem i den forvarmede ovn i 10-12 minutter indtil de er gyldne på toppen. Tag dem ud og sæt dem til afkøling på en bagerist og spis dem let lune med masser af syltetøj og clotted cream ovenpå.

Hvis du ønsker at spise dem senere, så giv dem evt. 1 minut eller 2 mindre i første bagning. Put dem i en frostpose når de er kølet af. Når du skal spise dem, tages de ud af fryseren og tør op i posen. Tænd ovnen på 200 grader og bag de optøede scones i 8-10 minutter.


Clotted cream (fra bloggen Marzipan)

1 liter piskefløde
60ml kærnemælk
et nip salt

Forvarm ovnen til 85 grader. (jeg smed et stegetermometer derind, for ved så lave grader tror jeg, at det er en god idé lige at holde lidt øje med temperaturen.)

Put fløde og kærnemælk i en emaljeret gryde eller en anden ovnfast gryde med låg (jeg brugte en Pyrolux). Blandingen skal være omkring 5-8 cm dyb, så vær sikker på, at mængden passer.

Sæt gryde med låg på i ovnen og bag i 10-12 timer, eller indtil den toppen er en mørkegul farve. Efter 10-12 timer tages gryden ud, og sættes til afkøling. LAD VÆRE med at pille ved det!! Når den er kølet af stilles den i køleskabet og hviler natten over.

Med en hulske tages det tykke lag fløde af overfladen og puttes i en skål. Sørg for at få alle resterne med. Tilsæt et nip salt og rør det godt sammen. Tilsæt evt. lidt af den resterende fløde fra gryden indtil det har en passende tykkelse. Som man kan se på billederne er der tale om en konsistens næsten ligesom meget hårdt pisket flødeskum.

Ja, det er en lang proces at lave clotted cream, og det kan faktisk også lade sig gøre at købe nogle få steder i Danmark, men det er meget dyrt. Til gengæld tør jeg næsten godt love, at folk der ikke er fedtforskrækkede vil elske det :o)

8 kommentarer:

  1. Uhm Scones! De bedste jeg nogensinde har fået er inde hos Perchs Tearoom, de er intet mindre end fabelagtige!
    De serverer desværre med alm flødeskum og ikke clotted cream...

    Jeg kunne godt blive fristet til at prøve at lave det selv, skulle jeg byde på afternoon tea igen :D de ser vildt gode ud dem du har bagt!

    - Maj :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig været på Perchs Tearoom, men mon ikke jeg burde komme afsted en dag :o) Jeg vil klart anbefale dig at prøve at lave clotted cream selv - det er ikke svært, kun en smule tidskrævende :o)

      Slet
  2. Nøj de ser gode ud :-) Ved ikke lige hvordan jeg forstillede mig man lavede clotted cream, men i hvert fald ikke på den måde :-) men så blev jeg så meget klogere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - de smagte også skønt :o) Jeg ved faktisk ikke helt, hvordan man "rigtigt" laver det, men dette fungerer i hvert fald ganske fint :o)

      Slet
  3. Kære Camilla

    Jeg vil kaste mig ud i at lave clotted cream, men hvor stor en mængde giver din opskrift?
    Venlig hilsen
    Tine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg bestemt, at du skal gøre :o) Der bliver ca. 1/2 liter fløde tilbage i bunden, så der er ca. ligesom 1/2 liter piskefløde pisket til skum

      Slet
  4. Du forklarer Tine "at der bliver ca. 1/2 L fløde tilbage i bunden." Kan det kun bruges til madlavning, eller har du nogle andre forslag?
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg stod faktisk med samme tanke i weekenden da jeg lavede det :o) Men jeg er i tvivl om hvilken "del" af fløden det er, der egentlig er tilbage? Er alt fedtet forsvundet eller er det stadigvæk ligesom fløde. Det ved jeg ikke, men jeg tænker, at man vel altid ville kunne bruge det til at bage med, eller evt. i en sammenkogt ret. Det er dog her, jeg ikke ved om det opfører sig som fløde eller mere som mælk mht. kogning

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...