mandag den 10. august 2015

Stegt spidskål med friske ærter

Sæsonen til denne lækre tilbehør er ved at være slut, men hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg nu, at det smager ligeså godt med frosne ærter ;o)

Anyway, vi ved jo godt, at kål er sundt, og selvom jeg generelt godt kan lide kål, så synes jeg nogle gange, at det bare bliver det samme og det samme. Her i forrige uge fik vi til gengæld denne skønne ret, som bare smagte SÅ godt og helt sikkert en måde, hvorpå jeg kommer til at tilberede spidskål på igen!!!

Stegt spidskål med friske ærter
(Skagenfood)

1 spidskål
500g friske ærter
saft fra 1/2 citron
1 spsk smør
salt og friskkværnet peber
lidt vand

Fjern de yderste blade på spidskålen og skær det i kvarte. Kom de kvarte kål i en stor sauterpande med skærefladerne nedad, tilsæt smør, salt, peber, citronsaft og 1 dl vand. Læg låg på og kog i et minut og kog derefter videre - uden låg - indtil vandet er fordampet. Lad derefter kålen stege lidt på begge skæreflader og tilsæt, når kålen er gylden, de bælgede ærter sammen med 1/2 dl vand og læg låg på igen. Når vandet atter er fordampet er retten klar.

Server straks sammen med kød, fisk eller fjerkræ og evt. lidt kogte ris eller kartofler.

Som nævnt helt i starten, tror jeg også sagtens, at man ville kunne lave retten med gode, frosne ærter. Især hvis man ligesom mig har svært ved at stå for de friske ærter bare som de er ;o)




2 kommentarer:

  1. Ser rigtig godt ud - jeg smed kvarte spidskål på grillen for nylig, og det var også overraskede lækkert med de sprøde, knasende kål med en grillet side:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte også virkelig skønt!

      Uh, det lyder ret godt med grillet kål - det MP prøves en dag :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...