fredag den 23. januar 2015

Boganmeldelse: "Will Grayson, will grayson" af John Green og David Levithan

Tilbage før jul - og før at det med min mor - lavede jeg jo en give away, hvor man kunne vinde John Green bøger. Jeg modtog også selv et par stykker af det, og her kommer endelig en lille anmeldselse af den ene, nemlig Will Grayson, will grayson.


Der er nok ikke meget tvivl om, at jeg ikke lige umiddelbart er målgruppen, men det var jeg på den anden side nok heller ikke til Harry Potter, og de vil altid være nogle af mine yndlingsbøger!

Will Grayson, will grayson handler om 2 drenge, der begge hedder Will Grayson og hvordan deres veje mødes med start en kold vinteraften i Chicago. Deres verdener bliver flettet sammen bl.a. på grund af deres tilknytning til Tiny Cooper - den kæmpemæssige quarterback og flamboyante homoseksuelle dreng, eller som der står i bogen "Tiny Cooper er ikke verdens mest homoseksuelle menneske, og han er ikke verdens største menneske, men han kunne nok faktisk godt være verdens største menneske, der er virkelig, virkelig homoseksuel, og han er også verdens mest homoseksuelle menneske, der er virkelig, virkelig stor.", som Will Grayson har kendt siden sin barndom -  Vær forberedt på kærlighed, musicals, forviklinger og noget om lære noget om sig selv og andre.

Bogen er som nævnt skrevet af John Green, men den er skrevet i samarbejde med David Levithan og faktisk har de hver især skrevet hvert andet kapitel. For bogen skifter nemlig for hvert kapitel hovedperson, og John Green har skrevet alle kapitler om Will Grayson og David Levithan har skrevet kapitlerne om will grayson. Som den skarpe læser vil bemærke er will grayson nummer 2 kun skrevet med små bogstaver og det er alle "hans" kapitler også. Jeg må indrømme, at i starten var jeg ved at blive idiot af at læse de kapitler! Det forstyrrede mig syn helt vildt og gjorde nærmest, at jeg havde lyst til at lægge bogen væk! Men heldigvis vænnede jeg mig efter et par kapitler til det, og kunne derefter nyde bogen.

Bogen er nemlig en nydelse. Jeg synes det er en rigtig sød, lille bog og, som altid er en klar fordel, var jeg interesseret i hvad der ville ske med figurerne. Hvis jeg læser en bog eller ser en film, hvor jeg er totalt ligeglad med personernes skæbne, så kan jeg vitterligt ikke engagere mig i den.  Men det problem havde jeg som nævnt ikke med denne. Man skal ikke forvente stor og kunstnerisk litteratur - selvom der er en smule meget kunstnerisk musical i bogen :o) Men hvis du trænger lidt letlæselig til sengetid, er denne ganske anbefalelsesværdig.

Will Grayson, will grayson får derfor 4 ud af 6 stjerner.

Anmeldereksemplar: Will Grayson, will grayson af John Green og David Levithan
udgivet af Politikens Forlag i november 2014.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...