torsdag den 20. september 2018

Køkkenrenovering del 1: Det gamle køkken og udvælgelsesprocessen

Da husbonden pludselig kunne se frem til en ekstra lille slat penge, da hans arbejdsplads blev lukket, blev det pludselig til virkelighed med den drøm vi har haft siden vi overtog vores hus for 5 1/2 år siden. Nemlig et nyt køkken. Vi vidste fra dag ét, at vi ville have et nyt køkken, bare ikke hvornår. Men da vi så endelig tog beslutningen gik det pludselig meget stærkt. Vi begyndte at snakke om det i slutningen af 2017 og i midten af 2018 var det hele færdig og parat :o)

Der var mange problemer med vores gamle køkken. Der var mørkt i rummet, der var mange krummelurer. Dårlig planløsning. Dårlig indretning af skabe og skuffer. Masser af ubrugbar plads. Dårlig forbindelse til resten af huset. Slidt og træt, og sidst men ikke mindst - ikke vores stil.

Som noget at det første research forsøgte vi at finde frem til hvilke køkkenfirmaer vi ville kigge på. På en oversigt på nettet fandt vi frem til hvilke firmaer lå lidt i samme prisklasse og valgte to-tre fra hver af "lavpris" (Kvik og Ikea), "mellemklasse" (Aubo, Designa og Vordingborg) og "øvre mellemklasse" (JKE og Svane) - men ingen i "eksklusiv" ;o) Vi endte faktisk med aldrig at komme i Ikea, men ellers var vi ude at kigge ved dem alle, hvoraf nogle meget hurtigt blev afvist og andre var med i kampen længe.



Vi startede med at tage ud at se køkkener hos JKE, hvor jeg helt uforventet forelskede mig i et sort egetræskøkken med hvid bordplade. Da vi gik rundt og kiggede blev jeg ved med at gå tilbage til det. Men tænkte også, at det skulle det i hvert fald ikke være. Efterfølgende var vi på besøg hos Kvik, som hurtigt blev afvist fordi det var for ufleksibelt i forhold til vores ønsker. Vi var kort omkring Aubo og Vordingborg (hvor både min søster og husbondens søster for nyligt har købt køkken), men igen var det lidt for ufleksibelt. For som forventet blev idéen om det sorte køkken hængende, og det var ikke en mulighed hos Vordingborg i hvert fald. Designa var med i kampen længe, men blev sorteret fra. Svane lavede et skønt forslag, men blev også valgt fra.


På et eller andet tidspunkt fik vi pludselig lyst til at besøge Invita - hvorfor kan jeg faktisk ikke helt huske. Så der dukkede vi op en lørdag formiddag og mødte som det første en af mine tidligere kollegaer, som jeg ikke vidste arbejdede der, og hun deltog pludselig også i kampen. Så til sidst var der "kun" to kandidater tilbage - JKE hvor vi oprindeligt var blevet forelsket i det sorte køkken, og Invita. I den sidste ende blev Invita valgt, da vi følte at vi fik en rigtig god betjening, en rigtig god pris, og et dejligt gennemsigtigt tilbud, hvor det var tydeligt at se hvad vi fik for pengene og hvordan vi kunne skrue på prisen hvis vi havde lyst. Vores konsulent Ann var også rigtig god til at komme med forslag og også være ærlig hvis vi var på vej et tåbeligt sted hen. Så i den sidste ende blev køkkenets design et godt kompromis mellem vores umiddelbare ønsker, ting vi lærte under processen og input fra Ann. Og naturligvis vigtigst alt i udvælgelsesprocessen, så var det det køkken vi gerne ville have, som vi valgte :o)

Men vores køkkenrenovering var ikke bare en udskiftning af elementer. Det var en gennemgående ændring af rummet. Nyt vinduesparti, ny åbning til rummet, nyt loft, nyt gulv. Nye radiatorer og ny elektricitet i hele rummet. Så der var fra starten ingen tvivl om i vores verden, at vi skulle have håndværkerhjælp. Med fuldtidsjobs og tre små børn ville alt andet være for uoverskueligt! Vores genbo, som er tømrer, anbefalede os at lave det som en fuld-entreprise, hvor en af håndværkerne (tømreren) skulle stå for det hele. Umiddelbart havde vi selv snakket om at lave det af et par omgange, men han anbefalede at få gjort det hele på én gang. HELDIGVIS lyttede vi til det råd! Det var SÅ meget nemmere for os, og endte med kun at tage 5 uger fra køkkenet blev pillet ned til det nye var helt færdig, og det eneste vi endte med selv at gøre var at pille det gamle ned. Der er selvfølgelig ikke nogen tvivl om, at en fuld-entreprise nok er dyrere end hvis det var individuelle aftaler, men nemheden ved det var alle eventuelle ekstra omkostninger værd!

Vi endte med kun at få tilbud fra to håndværkere, og valgte i sidste ende ham som vi brugte i vores gamle hus hver gang vi skulle have lavet noget. At prisen som han tilbød og prisen vi endte med så SLET ikke stemte overens kommer jeg mere ind på senere ... men jeg kan bare sige, at det var helt vores egen skyld :o)

Som kan ses på nedenstående plantegning, så havde vores gamle køkken to døre - en ud til bryggers og en ud til gangen. Vi har tit snakket om, at 99 ud af 100 gange hvor vi står i køkkenet, så skal vi ind i stuen og når vi kommer hjem går vi igennem bryggerset for at komme ind. Ergo, selvom de fleste af vores gæster kommer ind af hoveddøren, og der ved en omrokering ville blive længere dertil, så var vores plan at lave en åbning mellem stue og køkken i stedet for gang og køkken. Der er nok dem, som ville vælge at lave helt åbent mellem køkken og spisestue, men vi kan godt lide, at det er en smule opdelt og derfor gik vi efter at få så bred en åbning ind til stuen uden decideret at vælte nogle vægge. Og nu hvor det er gjort virker det bare SÅ naturligt for huset.

Her er nogle billeder af det gamle køkken, så på det tidspunkt blev nærmest ryddet for alt for at tage billederne. Vi valgte nemlig at sætte køkkenet til salg diverse steder, og efter at have kigget på mange køkkenannoncer på Facebook kunne vi se, at det virkede til at hjælpe med pæne billeder. Dog havde jeg også set utrolig mange annoncer, som virkede til ikke at fungere efter hensigten. Så vi valgte at sætte hele køkkenet til 5.000,- inkl. alt - ligeså meget bare for at slippe for at skulle fjerne det fra matriklen. Det viste sig, at 5.000,- måske var lige i underkanten, for det væltede ind med tilbud fra nær og fjern! Vi valgte dog at sælge til de første som havde budt til prisen - jeg havde nemlig ikke nævnt noget om budrunde. Men vi var glade for at komme af med det, og købere virkede til at være glade for deres køb.



Som man kan se på billederne så er der skygger overalt, og temmelig mange mørke steder. Som man også kan se, så har køkkenvinduerne nogle MEGET brede rammer, og de var lige præcis i mit synsfelt, så jeg kunne intet se ud af de vinduer med mindre jeg bukkede mig lidt ned og kiggede ud. Så lignede jeg da slet ikke en suspekt person :o)

Det var i mine øjne alt for meget træ - træloft, trægulv og en komplet umulig bordplade - uha, slet ikke noget for mig! I min verden var der KLART plads til forbedring!




2 kommentarer:

  1. Spændende, glæder mig til at læse del 2 ☺. Vi står midt i en flytning, hvor jeg heldigvis er vild med mit nye køkken (hvilket vist er første gang nogensinde, og nok også det der gjorde udslaget for mig mht at købe huset), men desværre tror jeg, at jeg kommer til at mangle skabsplads. Men det må jeg så finde en løsning på, når vi har fået flyttet det hele og malet færdigt, så møblerne kan komme på plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan godt forstå, at et lækkert køkken kan være udslagsgivende for køb af hus :o) Held og lykke med at finde skabsplads. Jeg må sige, der røg alligevel en del ting ud da vi skulle putte ind i det nye køkken. Men det var nok ligeså meget gammelt skrammel, som jeg alligevel ikke brugte ;o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...