onsdag den 21. november 2018

Boganmeldelse: Sigurd fortæller H.C. Andersens Eventyr

anmeldelse fra Politikens Forlag

Jeg må indrømme, at vi er blevet ret glade for Sigurd Barrett i det lille hjem. Han har en rigtig god evne til at fortælle, så børn kan følge med. Tidligere på året var Victor og jeg inde at se hans Danmarkshistorie-show og det var rigtig godt. Desuden var Victor og jeg også i den lokale kirke for nyligt til en lille gratis koncert med ham, hvor han og hans makker have genfortolket nogle af de gamle salmer - også en succes!

Som den nyeste udgivelse er der kommet en fin 2-bindsudgivelse, hvor han genfortæller H.C. Andersens eventyr. De fleste af os kender nok mange af historierne, men det er nok også tit andre fortolkninger end de originale. De originale er naturligvis fantastiske, da det er de originale, men sproget og ordforrådet kan være en smule gammeldags og svært for små børn at forstå.

Derfor har Sigurd i denne udgivelse fortolket 31 af H.C. Andersens mest kendte klassikere, og også nogle lidt mere ukendte.

Jeg er ved at læse dem sammen med Victor, og det er tydeligt, at han kender nogle af historierne godt og andre ikke så godt. Men vi er begge rigtig godt underholdt, og nyde både de skøre illustrationer og de små anekdoter og analyser, som Sigurd har skrevet efter eventyrene. Der er også en unik kode i bogen til evnetyrene og sangene, men dem har vi ikke kastet os over endnu - de bliver indtil videre også blot læst op.

Jeg kan godt lide, at der er både de meget kendte og mindre kendte historier med - det er en gylden mulighed for at udvide ens kendskab til H.C. Andersen. Min egen favorit er ikke med - med mindre den har fået en virkelig alternativ titel - nemlig den hjerteskærende "Historien om en moder", men den er nu nok alligevel en tand for dyster til at komme med i bogen ;o)

Der er uden tvivl dem, som vil mene at man ikke skal spøge med H.C. Andersens originale tekster, men et eller andet sted synes jeg det vigtigste er at de bliver ved med at blive fortalt. Sigurd har ikke ændret så meget i dem, at de er ukendelige, så essensen ligger stadig meget tæt op ad de originale. Desuden er jeg ikke sikker på, at jeg ville kunne lokke mine drenge til at høre de oprindelige, men som nævnt kan jeg håbe, at denne bog kan være med til at installere en dybere kærlighed for H.C. Andersens historie, så de måske en dag får lyst til at læse dem selv.

Den anmeldte udgave er "standard" udgaven, som koster ca. 350,- mens den også findes i en "Guld" udgave, hvor der er udover mulighed for at downloade eventyren også er en mp3-cd med sange og eventyr.