mandag den 27. august 2012

Brød med hvid hvede

I øjeblikket gider Junior ikke rigtigt havregrød til morgenmad, ej heller øllebrød, så derfor må der noget andet til. I denne omgang blev det andet til nogle skønne franskbrød med hvid hvede. Jeg fulgte opskriften på Amo-pakken, men valgte at bage dem i form, da skiverne bliver lidt mere ensformige, og det er nu meget rart når det er til ham den bette :o)

Hvid hvede fuldkornsbrød (2 stk) 

6 dl vand
50g gær
2 tsk salt
500g hvid hvedemel
500g hvedemel
50g margarine

Rør gæren ud i tempereret vand og kom derefter de øvrige ingredienser i. Ælt dejen godt. Lad den hvile tildækket og lunt i 20 minutter. Del dejen i 2 stk. og form dem som boller. Lad dejkuglerne hvile i 10 min. lunt og tildækket.

Form et brød af hver kugle og læg dem enten i rugbrødsforme eller direkte på en bageplade beklædt med bagepapir.

Lad brødene hæve lunt og tildækket i 30-40 minutter. Brøden kan med fordel snittes med en skarp kniv inden de sættes i ovnen.

Bagetid: Bag brødene i en forvarmet ovn på 220 grader i ca. 30 minutter.


Det er et skønt brød, som minder meget om et helt almindelig lyst brød, men hvor man alligevel fornemmer den hvide hvede. Det kan klart anbefales :o)

6 kommentarer:

  1. Numme numme nuuum manner. Hvor ser det lækkert ud. Jeg ku' godt - sådan en skive lige nu. Misunder Junior en kende!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Jeg synes, at det smager helt fantastisk, men Junior er vist ikke helt fan! Jeg NÆGTER at lade ham blive kræsen, men det ser ud som om, vi er to om at bestemme det ;o)

      Slet
  2. Ihh det ser LÆKKERT ud Camilla! og så mangler der bare lige en omgang jordbærmarmelade ELLER nutella ovenpå og så er vi good to go ;) Elsker virkelig sådan noget "groft" brød i forklædning - jeg tænkte om du har kigget lidt på Madmama: http://madmamadk.blogspot.dk/ gode opskrifter også til morgenmad - Elias er lige kommet ind i en lignende stime og vi pifter det op med rå havregryn med kakao og lidt rørsukker på og så mælk selvfølgelig eller en omgang havrefras - det er også guf for ham :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - mmmm, nutella :o) Jeg har kigget lidt på din blog (som jeg virkelig skal øve mig på at udtale på dansk ;o) Det kunne være, at jeg skulle prøve med de rå havregryn en dag, for jeg synes efterhånden jeg har prøvet det meste - havrefras kan han godt spise men det tager såååååå lang tid ;o)

      Slet
  3. Umm det ser godt ud det brød, kunne godt lige spise en skrive med lidt godt ost :-)

    Her i huset plejer kanel på grøden at hjælpe og så er blåbærgrød fra Urtekram et stort hit :-)

    http://www.urtekram.dk/no_cache/produktdetaljerfoedevarer/prodcat/mysli_flakes_og_groed/632/blaabaergroed_oeko_350_g/?tx_ttproducts_pi1[begin_at]=0&cHash=18a85f79e0af639f17c01943959a8d6d

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte også rigtig lækkert :o)

      Kanel er ikke faldet i den unge herres smag! Det kunne være jeg skulle prøve den grød (hvis ikke det er noget for ham, så er jeg sikker på, at det er lige noget for mig ;o) - jeg plejer nogle gange bare at smide lidt bær i havregrøden, og så glider den lidt lettere ned :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...