tirsdag den 20. december 2011

Hjemmelavet rødkål

De sidste mange år har jeg haft æren af at lave hjemmelavet rødkål til juleaften, og hver gang har jeg brugt den samme opskrift. Faktisk er det helt utroligt, men min søster som ellers ikke bryder sig om rødkål kan godt lide den, og min far som ellers er mest til købt kan også godt lide den :o) Jeg har delt den vidt og bredt med familie og venner, og det er ligesom bare den jeg skal lave, også når vi har Mortens Aften med vores venner i Kolding - selvom den endnu engang først ligger i januar :o)

Nå, men da det var Mortens Aften var vi jo på Rigshospitalet med junior, så der fik vi ikke and, men efter at have læst om and, and og and på alles blogs, blev vi nødt til at få det da vi kom hjem. I grøntsagskassen fra Skagenfood var der et lille bitte rødkålshoved, som lige passede til os 2 i et par dage. Men her kommer i hvert fald den opskrift jeg bruger på hjemmelavet.


Rødkål - 6 pers. (Julebogen - Lone Rahbek Christensen og Isabella Smith)
Det er en anelse tidskrævende at lave sin egen hjemmelavede rødkål, ment det er ikke svært, og det er bestemt besværet værd. Denne rødkål er lavet med løg og æbler og får dermed en rigtig god smag. Rødkålen kan laves flere uger i forvejen og fryses ned. Tag i givet fald posen op lillejuleaften lad den tø langsomt op i køleskabet. Så bliver smagen nemlig allerbedst. Den kan naturligvis også laves om formiddagen, men regn med at det tager over en time at lave den.

1 stort rødkålshoved
4 løg
ca. 25g smør
1dl vand
½-1dl rødvinseddike
6 hele nelliker
2 cox orange æbler
3 spsk sukker, gerne rørsukker
salt og peber


Fjern de yderste, grove blade og skær rødkålshovedet midt over. Fjern stikker og den nederste, grove del af hovedet. Skær hovedet i så tynde skiver du kan, med en skarp kniv. Snit skiverne på den anden led. Det gør ikke noget, at rødkålen virker meget grovsnittet - den vil falde sammen i gryden. (Der står i opskriften, at man ikke skal bruge en foodprocessor, da det bliver for fint, men jeg plejer at bruge mit pommes frites jern til foodprocessoren, og det bliver helt perfekt synes jeg :o) Pil og hak løgene. Smelt smørret i en stor, tykbundet gryde, gerne af støbejern,. Kom løg og rødkål i gryden og lad det blive blankt. Det må ikke brune.. Tilsæt vand, rødvinseddike og de hele nelliker.  Lad rødkålen snurre ved meget svag varme. Rør i den jævnligt, så den ikke brænder på. Gør æblerne i stand mens rødkålen snurrer:  Skær dem i kvarte og fjern kernehuset. Skær dem derefter i små tern. Når kålen har snurret i ca. 35 minutter tilsættes æblerne. Lad dem snurre med yderligere 10 minutter. Smag kålen til med sukker, salt og peber samt evt. mere eddike. Hæld kålen over i en skål og lad den køle af.

TIPS: Det eneste svære ved denne ret er, at rødkålen kan brænde på. hvis man ikke rører jævnligt i den. Gå derfor ikke fra den! Hvis rødkålen bliver for sur, tilsættes mere sukker. Hvis den bliver for sød, tilsættes lidt mere eddike.
Opvarming: Kom ½ dl vand og en klat smør i en stor gryde. Når smørret er smeltet, tilsættes rødkålen. Varm den forsigtigt op under omrøring.


Den eneste ting jeg plejer at gøre anderledes end opskriften er at jeg nok tilsætter en del mere sukker en de 3 spsk - hvor meget ved jeg ikke, jeg smager mig stadig frem, men måske nok det dobbelte - det kommer selvfølgelig også an på hvor stor en portion det er :o)


Den dag jeg lavede denne portion serverede jeg den med hele svineriet... eller anderiet - Andebryst, hvide kartofler, brunede kartofler og god brun sauce :o) Det er jo altid godt


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...