fredag den 13. april 2012

Mandelsmør med ahornsirup og kanel

Siden jeg så opskriften for dette på foodgawker (verdens mest farlige side!!) har jeg bare vidst at jeg måtte prøve at lave det, og jeg er siger jer... MUMS! Det smager fantastisk!! :o) Det er måske ikke verdens smukkeste kreation, men uf, hvor det er lækkert!


Mandelsmør med ahornsirup og kanel - Texanrin Baking

300g mandler
80ml ahornsirup
1-2 tsk kanel,
1 nip salt

1. Forvarm ovnen til 160 grader.
2. Bland mandlerne med siruppen og bred dem ud i et lag på silikone-bagepapir.
3. Bag mandlerne i 15-20 minutter, vend dem hver 5 minutter. Bag dem så længe som muligt, men uden at de bliver brændte.
4. Tag bagepladen ud af ovnen, tak bagepapiret fra pladen og lad dem stå og køle af i 5-8 minutter.De skal ikke blive kolde, men de må heller ikke være for varme (på bloggen fortæller hun om at smelte låget på en foodprocessor fordi de var for varme!)
5. Put de let afkølede mandler i en foodprocessor og kør dem indtil de er cremede. Stop maskinen med et par minutters mellemrum og skrab mandlerne ned fra kanten. Det tager 10-20 minutter at få en helt cremet smør. Tilsæt til sidst kanel og en nip salt og kør en sidste gang.

Spis alene, sammen med brød, eller lidt lækkert frugt - fx. et æble i skiver. Uh, det er godt :o) Jeg tror dog, at jeg næste gang prøver at lave en helt enkel smør uden sirup og kanel - bare fordi jeg kan :o)


6 kommentarer:

  1. UHM! Jeg har tit set flere slags nøddesmør på foodgawker og tænkt, at det skal jeg da bare prøve, men det er ikke sket endnu. Måske jeg skal prøve at lave det til min fødselsdags-brunch:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, det burde du gøre, det er virkelig lækkert! Nu er jeg også helt vild med PB, men jeg tror denne variant kunne også sagtens gå til folk som fx. ikke kan lide PB (hvis der kommer nogle af den observans :o)

      Slet
  2. Nøøøøøøj♥
    Det lyder vildt lækkert. Jeg har planer om at lave nøddesmør, hvis jeg kan finde på en udgave, hvor der ikke indgår honning :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også lækkert! Jeg har set flere udgaver synes jeg hvor der ikke er noget som helt sødt i, fx. denne uden sirup og kanel, bare ristede mandler. Mums :o)

      Slet
  3. Jeg ELSKER mandelsmør, men har altid bare fået det tilsendt fra min Mama, men nu bliver jeg da nødt til selv at lave det. Mums :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skulle klart prøve at lave det selv, det er mega simpelt og foodprocessoren gør jo hele arbejdet :o) Selvom en Mama som sender det, nu heller ikke er at kimse af ;o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...