tirsdag den 5. marts 2013

Mormor-mad: Koteletter i fad

Sikke en skøn dag i dag... både junior og husbonden er syge! Junior virker til at være ved at få det bedre, og forhåbentlig overlever husbonden også i denne omgang :o)

Nå, men i går var der atter en gang mormor-mad på menuen. Denne gang en skøn omgang koteletter i fad. Jeg tror faktisk at det er en af vores livretter herhjemme - både husbonden og jeg. Jeg er sikker på, at bettemanden også kommer til at elske det når han bliver lidt større, men i går spiste han ingenting (men det var nu nok sygdommens skyld).

Koteletter i fad 
3-4 koteletter, gerne lidt tykke
1 løg
1 glas champignon
1 dåse flåede tomater, gerne cherry
1-2 dl fløde eller cremefine
1 spsk tomatpure
1 tsk paprika
salt og friskkværnet peber
lidt olie til stegning

kogte ris
kogte ærter

Tænd ovnen på 180 grader.

Varm olien op i en sauterpande. Brun koteletterne på begge side, krydr med salt og peber og læg dem i et ildfast fad. Put løg i tern på panden og sauter i et par minutter. Tilsæt champignon + vand, flåede tomater og fløde/cremefine. Lad det simre i et par minutter, tilsæt paprika og smag til med salt og peber. Hæld saucen over koteletterne og stil fadet i ovnen i 45-60 minutter.

Server straks med ris og ærter. MUMS!

Kan I lide mine nye fine dybe tallerkener? Dem har jeg købt at søde Susi, der har det mest idylliske hjem nogensinde!

8 kommentarer:

  1. Jeg har haft sindsygt lyst til koteletter i fad det sidste lange stykke tid, så igår købte jeg en ordenlig omgang koteletter i Føtex. Så her i løbet af ugen omdannes de til koteletter i fad. Uhm!

    SvarSlet
    Svar
    1. Koteletter i fad er bare det skønneste :o) God fornøjelse med dine, jeg er lidt misundelige, for jeg har næsten allerede lyst til koteletter igen ;o)

      Slet
  2. Åhhh jaaa... koteletter i fad. Tror næsten min moars opskrift snart skal på bordet ;-D

    Jeg syntes, dine nye tallerkner er vildt fine... men i sammenhæng med billedetagning, syntes jeg desværre ikke, de gør noget godt for dit mad. For mig "fylder" selve tallerknen alt for meget. Men det er bare mig... så det skal du ikke tage dig af ;-D

    Håber dine to mænd snart er på højkant igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til at høre mere om din mors opskrift - forhåbentligt :o)

      Tak for din ærlige mening om tallerkenernes potientiale på billeder. Det er helt sikkert nogle tallerkener der ikke passer til alt. Den blå farve især synes jeg gør, at nogle farver ville være rigtig dårlige til at blive fotograferet derpå. Det er på en eller anden måde også næsten grænseoverskridende for mig, for efterhånden er de fleste af mine billeder hvidt-i-hvidt. Selvom det er godt at have en stil, synes jeg alligevel også en gang imellem, at der skal være noget lidt anderledes, og det er hvad mine nye tallerkener bliver brugt til :o)

      Slet
  3. Helt ærligt! Nu sidder jeg jo her og nærmest hungre efter koteletter i fad bare pga. dig og så er det bare totalt nederen at ens mand bare ikke kan lide det!!!

    Fiiine tallerkener - min mormor havde nogle magen til bare i rød/lyserød og dem var jeg altså ikke fan af... Dine kan jeg nu godt lide - der er noget over den der blå/hvid sammensætning :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Sorry :O( Ej, hvordan kan han ikke lide koteletter i fad?!?

      Jeg er faktisk ikke normalt så vild blå - engang var det min yndlingsfarve, men det er mange år siden. Men jeg synes de er lidt søde fordi de er lidt anderledes, men jeg er vist glad for at jeg ikke har dem i lyserøde :o)

      Slet
  4. Umm en klassiker fra mormor køkkenet :-) Passer perfekt til den årstid vi går i møde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så meget en klassiker! Det er bestemt også en af de retter der ryger på madplanen jævnligt i de mørke tider :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...