søndag den 7. april 2013

Lidt nyt til køkkenet

Jeg har ligget syg i denne weekend, men heldigvis virker det ikke til, at jeg er blevet for hårdt ramt, for jeg er ved at være frisk igen (bortset fra 2 forkølelsessår på én gang!). Derfor har det også været begrænset hvad vi har fået af kulinariske mesterværker :o)

Men i torsdags var vi i Århus, hvor junior skulle til talepædagog til at få vurderet sin tale og dermed sin næste operation. Heldigvis var talepædagogen ganske tilfreds, og selvom der er visse bogstaver han har svært ved at udtale, mente hun ikke, at der var noget der gjorde, at operationen skulle ske meget hurtigt. Dvs., at han nok skal opereres en gang i efteråret - men den tid, den sorg :o(

Som er normen når vi er i Århus i forbindelse med junior, gik vi en lille tur ind til byen og spiste frokost ved åen og smuttede også lige en tur forbi Kunst og Køkkentøj. Det er seriøst et sted, hvor man kan købe sig fattig i køkkenting! Jeg ved godt, at den også mest er beregnet til professionelle, men det er skønt at have muligheden for at snuse lidt derinde, og købe lidt af det, som ligger indenfor ens budget :o) Jeg så fx. en isske til 320,-! Det er selvfølgelig ikke så meget hvis man ejer en is-butik, hvor det virkelig skal være kram, meeeen lige i overkanten til min hjemmelavede is og til cupcakes :o)

Anyway, jeg havde faktisk en bestemt ting jeg gik efter, nemlig engangssprøjteposer. Jeg ved godt, at deres nok ikke er de billigste i verden. De koster 65,- for 50 stk., som i min verden er ganske rimeligt især fordi de er kæmpestore, og det synes jeg er super skønt! Desuden røg der en bordskraber med hjem og en rose-tyl, som jeg af en eller anden bizar grund ikke har ejet før?!?


I fredags, hvor jeg lå syg og feberramt på sofaen fik jeg lokket husbonden en tur i Brugsen, hvor jeg kort tid forinden havde vist ham den sødeste retro-håndmixer til ikke mange penge i reklamen, og sørme om ikke han var sød nok til at købe den :o) Jeg kan ikke huske nu hvordan det skete, men min gamle håndmixer gik i stykker for et halv års tid siden, og jeg strøg ikke ud og købte en med det samme, fordi jeg ville se om jeg kunne klare mig uden. Men det fandt jeg sidenhen ud af, at det følte jeg ikke at jeg kunne, og derfor manglede jeg en. Jeg havde dog ikke lyst til at købe en vældig dyr en, og derfor faldt jeg for denne søde en. Den ligner jo næsten min elskede Kitchen Aid, men var til en betydelig mere menneskelig pris.


Alt i alt en god uge på shoppingfronten... selvom vi egentlig skulle spare ;o)

10 kommentarer:

  1. Ahhh hvor er det nogle super fine køb du har gjort dig! og jeg kender alt til det der med, lige at komme til at købe noget selvom man udmærket godt ved, at der skal spares... Meeen en gang imellem er det vel okay ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er skisme ikke altid lige let at have lidt shopaholic-tendenser ;o) Men ja, en gang imellem skal der være plads til lidt ekstra :o)

      Slet
  2. Det er meget farligt, at bo i samme by som "kunst og køkkentøj" - den lokker alt for tit ;) Også når man "bare" lige skal ind og kigge... Ret sejt, at du kunne holde dig til din liste ;)
    Dejskraberen bliver du glad for, har den selv og det fungerer til det hele, når der skal bages!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh ja - jeg er faktisk glad for, at der ikke er en KOK i Aalborg :o) Hihi, hvis ikke det var fordi jeg havde en semi-sur lille dreng og en husbond der også ventede havde jeg måske snuset lidt længere og også købt lidt ekstra ;o)

      Jeg er også overbevist om, at dejskraberen bliver flittigt brugt :o)

      Slet
  3. Er det ikke ret almindeligt, at små børn kan have problemer med at udtale et bogstav. Mit barnebarn var tre år, da han sagde "Lut, mormor". Jeg prøvede at få ham til at sige "look", men han sagde "lut". Jeg prøvede igen senere, men han sagde "lut" igen. Det var han åbenbart blevet træt af, for næste gang sagde han "See, mormor!" Jeg mener i dag, at man bare skal se tiden an, i hvert fald hvis der ikke er en fysisk årsag til det.
    En dejskraber et et godt bageredskab, også hvis den er bøjelig og har en rund og en lige side. Sådan én kan man få i plastik til "ingen penge"!
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, jeg tror det er ret almindeligt, at der er nogle bogstaver børn har problemer. Men for min søns vedkommende afhænger hans næste operation af hvordan han taler. Jeg går ud fra, at talepædagogerne hos Institut for Kommunikation og Handicap har helt styr på hvad der er vigtigt og ikke vigtigt, når det kommer til børn der er født med læbeganespalte. Til gengæld har rigtig, rigtig mange børn født med læbeganespalte problemer med talen, så jeg synes blot, at det er dejligt, at han bliver fulgt, så eventuelle problemer måske kan tages i opløbet. Igen, de ved hvad det drejer sig om, og hvad der er indenfor normen.

      Den her dejskraber er overhovedet ikke fleksibel :o) Men det er nu heller ikke meningen - jeg har masser og masser af dejskrabere, som er fleksible, men denne har jeg faktisk mest købt til når jeg laver kager og skal smøre dem op. Denne kan jeg så bruge til at sikre, at de får lige sider :o)

      Slet
  4. Jeg var helt klar over, at jeg ikke kunne sammenligne mit barnebarn og din lille søn. Derfor skrev jeg også, "hvis der ikke er en fysisk årsag til det". Så det var på ingen måde ment som kritik af nogen, mere som en sjov episode med en bette vaks fyr. Jeg kan godt forstå, at du og din mand finder det meget betryggende, at der er talepædagoger på det institut, der følger jeres søn og sikrer, han får den bedste behandling og på det rigtige tidspunkt.
    Jeg beskrev en helt anden type dejskraber, som også er god at have, når man bager. Når man skal bruge én mere professionelt, er det skønt at handle i en forretning, som netop sælger til professionelle bagere/kokke, og hvor de er i stand til at yde bedre rådgivning, hvis man er lidt i tvivl.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er skriftlig kommunikation nogle gange så kompliceret :o) Men ja, vi synes i hvert fald at det er betryggende, at have talepædagoger der følger vores søns udvikling :o)

      Slet
  5. Min søn havde problemer med flere lyde, da han vat lille - uden at det var en fysisk årsag hertil. Han gik til talepædagog i flere år og blev væsentligt tydeligere i sin udtale,men har stadig nu, som 13-årig nogle udtalemæssige vanskeligheder.
    Det har været svært for ham at lære at læse, bl.a. Fordi han har svært ved at adskille bogstavernes lyde. Jeg ved godt det ikke er det samme med din søn, men blot for at støtte dig i, hvor vigtigt det er, at udtalen er i orden - både i forhold til at lære at læse og skrive, men også i forhold til relationer med andre børn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar og fortællingen om din søn :o) Du har helt ret, selvom det ikke er det samme, så er det SUPER vigtigt, at der bliver taget hånd om eventuelle problemer, fordi det netop kan forplante sig til fx. læsning, som de flest nok ellers ikke ville tro.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...