søndag den 13. februar 2011

Salat med mormor-dressing og en lækker smoothie

Hold da fast jeg er træt! Mit overskud er nærmest ikke eksisterende. Derfor er det dejligt med nem og hurtig mad. Her til morgen fik vi en smoothie til morgenmad (og en franskbrød med nutella *savl*). Som sædvanligt når jeg laver smoothies er det meget på spitz-gefühl og influeret af hvad jeg har i køleskab og fryser.



I dag bestod den af ca. 1-1½dl frossen bærsymfoni, lidt ekstra frosne blåbær, 1½ æble, saft af ½ appelsin, 1 dl. mælk + 1 tsk vanillesukke. Mums, det var godt!


I går fik vi en kotelet med salat med mormor-dressing. Det var en lidt anderledes salat, men den var ikke så ringe endda


Frillicesalat med frugt, ristede hasselnødder og mormordressing (4 pers.) - fra Skagenfood

1 frillicesalat
3 æbler
100 g druer uden sten
100 g hasselnødder
¾ dl fløde
3 spsk. citronsaft
Sukker efter behag
Salt og peber

Rist hasselnødderne langsomt på en tør pande eller i ovnen ved 175 grader til skallen bliver mørk og helt tør. Lad nødderne køle lidt af, gnid skallerne af i et rent viskestykke og hak dem groft. Skyl salaten og snit den i 1 cm brede strimler. Skær æblerne i tynde både eller tern og halver druerne. Pisk fløde, citronsaft, sukker, salt og peber sammen og smag til. Anret salat, æbler og druer på et fladt fad. Dryp dressingen over og drys med nødder. Server straks til fisk, fjerkræ, kalv eller gris.

4 kommentarer:

  1. Uhm, det ser ellers godt ud! Min kæreste er ikke så vild med æbler i salaten, men nu har jeg da fået lært ham at sætte pris på vindruer i salaten - fremskridt ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe,

    jeg kender også rigtig mange, som synes det er noget meget mærkeligt noget at putte frugt i en salat, som ikke er en frugtsalat - det syntes jeg også indtil for ikke mange år siden, nu sætter jeg til gengæld meget pris på det, da det giver en helt anden dimension til de fleste salater :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  3. Den ægte mormordressing er ikke med citronsaft men eddike!!
    Opskriften er: 2 salathoveder snittes eller findeles let med hænderne;- overhældes lige før servering med dressing af: ½ dl piskefløde letpisket tilsat 1 spk. eddike og 1 spk sukker. Så er der dømt "MORMORSALAT". VENLIG HILSEN jYTTE ÅRG. 1941

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget muligt - men jeg har blot fulgt en opskrift fra Skagenfood - så det er dem du skal råbe af, ikke mig!! Men jeg vil da overveje at prøve eddike en anden gang

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...