mandag den 25. maj 2015

Vildtburger á la Gastromand

Siden jeg anmeldte Gastromand's kogebog har jeg haft intentioner om at lave noget derfra. Men som det som regel går herhjemme, så har jeg ikke fået taget mig sammen indtil for nyligt. Som jeg har nævnt før elsker jeg kogebøger og har altid intentioner om at bruge dem en masse, men når hverdagen kører på fuldt blus er der ikke altid overskud til at give sig i kast med ukendte opskrifter. Når weekenderne så samtidig er booket med alt muligt er der heller ikke altid tid der.

Nå, men hvorom alting er, så lod jeg husbonden vælge den første opskrift der skulle testes og valget faldt på den spændende Bear Attack - Bjørneburger. Dog kunne vi ikke skaffe bjørnekød, så den blev lavet med krondyr, som mændene også foreslår.

Det var en rigtig lækker burger, men også en anelse tidskrævende at lave pga. de forholdsvis mange elementer i burgeren, men resultatet var rigtig lækkert! Dog syntes jeg, at der var lidt for meget eddike i løg-champignon-blandingen og coleslaw, så til en anden gang ville jeg måske nedjustere mængden lidt og har derfor også gjort det her i opskriften. Desuden er det meningen, at bøfferne skal grilles, men jeg stegte dem altså bare på en pande ... men grill dem endelig, hvis du har lyst - grillet er jo altid godt!

Vildtburger 
(Oprindeligt Bear Attack i "Gastromand")
4 pers.

500g hakket vildtkød
4 løg
250 g blandede svampe
8 skiver bacon
1 spsk vineddike
2 spsk hønsefond
salt og friskkværnet peber
smør og olie

(Hjemmebagte) burgerboller

coleslaw:
500g spidskål
3 gulerødder
1 spsk dijonsennep
½ dl æblecidereddike
2 tsk salt
2 spsk sukker

dressing til coleslaw:
2 spsk cremefraiche
2 tsk sukker
2 spsk Hellmann's mayonnaise eller en anden god mayonnaise
salt og friskkværnet peber

Rør marinaden til coleslaw'en sammen - dvs. dijonsennep, æblecidereddike, salt og sukker. Rengør spidskål og snit det fint. Skræl gulerødderne og riv dem på et rivejern. Bland grøntsagerne i marinaden og stil på køl i en time.

Steg bacon sprødt på panden, sæt til side og steg derefter svampene i baconfedtet, til de er godt stegte og gerne lidt sprøde.

Snit løget i meget tynde ringe og steg løgringene på en pande i et par spsk smør indtil de er møre. Tilsæt eddike og hønsefond og lade det småsimre indtil det er tid til servering.

Krydr det hakkede kød med salt og peber og form 4 bøffer, som er så flade som muligt. Steg dem på en varm pande i en blanding olie og smør og sæt dem derefter til side, og hold dem varme (under stanniol).

Rør cremefraiche, mayonnaise, salt, peber og sukker sammen. Dræn de marinerede grøntsager og bland dem i dressingen.

Lun burgerbollerne, saml burgerne og server straks!

Det er som nævnt en rigtig lækker burger - men jeg synes der er ret mange elementer heri, som kræver pander og timing. Dog kunne jeg sagtens forestille mig, at skulle jeg nogensinde falde over noget bjørnekød, så bliver det denne burger, der kommer på menuen ;o)







2 kommentarer:

  1. Wauw, en ligner, den er besværet værd!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var altså også ganske eminent! :oD

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...