tirsdag den 21. oktober 2014

Troldegryde

I forrige uge var det udetema i juniors børnehave. Altså de er ude hver dag, men havde specielt fokus den pågældende tema. De var bl.a. i skoven og samle ting ind til en stor collage, bestige et "bjerg" og en af dagene var der bål på legepladsen. Da der var bål lavede de "Troldegryde" og heldigvis fik vi en opskrift med hjem (dog uden mængdeangivelser), så her forleden dag lavede vi denne meget børnevenlige ret, og jeg havde heldigvis Victor med i køkkenet, for han måtte jo vide hvordan retten skulle være! Det var en rigtig godt børnevenlig ret, og selv vores helt egen trold var begejstret for resultatet :o) Jovist - det kunne godt have klaret lidt mere farve, men det må blive næste gang!

Troldegryde
4 personer i 2 dage

1 pakke pølser (evt. kylling)
1 pakke kalkunbacon
lidt olie
1 dåse flåede tomater
1 dåse kokosmælk
1 løg
2 små dåser majs eller 1 stor dåse
5 dl ris
7,5 dl vand
salt og friskkværenet peber

Hæld ris og vand i en kasserolle og bring det i kog. Når det koges hældes en teske salt i, der røres hurtigt rundt og låget sættes straks på igen. Skru ned til lavest mulige temperatur, hvor det stadigvæk koger og kog risene i 10 minutter. Sluk derefter for varmen, men lad gryden stå - uden at tage låget af! - i yderligere 10 minutter.

Hak løget meget fint, eller blend med en minihakker. Svits løget i en stor gryde i lidt olie indtil de er klare, men uden at have fået for meget farve. Skær bacon i stykker og steg sammen med løget i et par minutter. Tilsæt pølser, flåede tomater og kokosmælk og lad det simre i 10 minutter. Tilsæt majs og de færdigkogte ris - vend det hele godt sammen og lad det stå et par minutter inden det serveres.

Jeg tænker, at næste gang kunne jeg godt finde på at tilsætte ærter eller evt. koge lidt broccoli til, så der kommer lidt farve på tallerkenen. Men retten var mere end godkendt her i familie - jeg har ikke umiddelbart fået tomat og kokosmælk sammen før, men det er ikke så ringe endda!




2 kommentarer:

  1. Tak for inspiration til en børnevenlig ret. Jeg synes jeg kører rundt i de samme retter, og du må derfor meget gerne komme med al den inspiration, du kan:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :-) jeg synes også, at det er lidt svært med noget børnevenligt. Så jeg havde også tænkt på, at gøre lidt mere ud af det her på bloggen.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...