lørdag den 14. maj 2011

Blogger-middag hos mig...

Ja, nu virker blogger så endelig igen, men alt hvad der er blevet skrevet at kommentarer her på bloggen i de sidste par dag er forsvundet ud i den blå luft! Møg!

Nå, men i går havde jeg hyggeligt besøg af Line, Bitten og og Sabina. Det var som altid rigtig hyggeligt, og så kunne vi da allesammen få stillet bare en smule af de abstinenser vi har haft mens blogger her været nede - lol.

De var så søde at komme med værtinde-gaver:
Små nuttede strømper til junior af Bitten og Line. Vi har købt ualmindelig mange ting til lillemanden, men strømper er sjovt nok ikke noget vi har så meget af - så det var godt ramt.

Baconnaise til den gravide mor af Sabina :o) Det glæder jeg mig meget til at smage - hvordan kan de ikke være godt?? Dog undrer det mig en smule at der er både kosher og egnet til vegetarer?!? :o)


Jeg lavede noget nyt og ikke afprøvet før at spise, det har de andre også gjort når vi har været der, og derfor følte jeg ligesom at jeg også måtte eksperimentere lidt, og det smagte egentlig rigtig fint. Desværre havde Sabina sat hovedet op efter en omgang grydestegt kylling med hjemmelavet agurkesalat - beklager, det må blive en anden gang :o) Selvom det jo nu naturligvis er det eneste der kører i mit hoved af mad!

Retten var hentet fra et gammelt nummer af Spis Bedre (marts 2006): Sojastegt andebryst med hoisinsauce og stegte ris med bacon.



Sojastegt andebryst med hoisinsauce (4 pers.)
Jeg har skrevet opskriften som jeg lavede den.

3 andebrystfileter (á ca. 300 gr.)
3 spsk. soya
1 spsk. 5 spice-pulver *det skulle egentlig have været en tsk. men det gik nu fint
1 1/2 spsk. honning

Hoisinsauce:
6 dl hønsebouillon
4 spsk. hoisinsauce
en klump tørret ingefær *da jeg havde glemt at købe frisk ingefær (som nok var godt nok :o)
ca. 2 spsk. majsstivelse til jævning

1. Tænd ovnen på 200 grader (varmluft 1180 grader). Prik kødets fedtside med en gaffel, det hjælper til at få fedtet til at dryppe af under stegningen.
2. Bland soja, 5-spice pulver og honning i en stor skål. Vend andekødet i, dæk skålen til med plastfolie og sæt den i køleskabet, til kødet skal steges,
3. Hoisinsauce: Kog hønsebouillon, hoisinsauce og ingefær godt igennem. Jævn saucen med lidt majsstivelse rørt ud i koldt vand. Lad saucen kiget yderliger 2-3 minutter.
4. Hæld vand i bunden af bradepanden. Vandet forhindere saft og fedt i at brænde på brandepanden (og røg i køkkenet).
5. Tag kødet op af marinaden. Gem marinaden til risene. Læg kødet på bradepandens rist med skindsiden opad. Steg kødet ca. 25 minutter. Det skal være gennemstegt, men ikke tørt.
6. Fjern ingefæren fra saucen og var den godt igennem.
7. Server straks kødet sammen med risene og saucen.

Stegte ris med asparges og bacon (4 pers.)

4 dl. (jasmin)ris
6 dl. vand
1 spsk. olie *jeg brugte raps - opskriften sagde solsikke
75 gr. bacon i tern
200 gr. friske grønne asparges i tynde skiver *opskriften sagde savoykål, men det gad jeg ikke lige
1 bdt. forårsløg, renset og skåret i tynde skiver
den gemte marinade fra kødet
125 gr. fine ærter (frosne)

1. Kog risene i 10 minutter under låg i letsaltet vand over svag varme. Sluk for varmen, og lad dem trække 5-10 minutter under låg.
2. Varm olien op i en bredbundet gryde, olien skal dække grydens bund. Tilsæt bacontern, og lad dem stege et par minutter. Kom risene i, og steg dem under omrøring. Tilsæt 2 spsk. vand og den gemte marinade.
3. Kom asparges og forårsløg i, læg låg på og lad det hele varme godt igennem et par minutter, til aspargesne er færdige. Vend ærterne i, og lad dem netop blive varme.

TIP: Hvis du vil servere disse ris til en anden ret, så sørg for at komme en god sjat sojasauce og en anelse 5-spice pulver i, når du ikke har marinaden fra kødet.

Det smagte ganske udemærket, især synes jeg at risene var gode, så dem kunne jeg sagtens forestille mig at lave en anden gang.


Sabina havde medbragt desserten - rabarberkompot med mandelmakroner og is. Det smagte rigtig godt, men der var desværre lige rigeligt syltet ingefær i kompotten - til trods for at hun havde halveret mængden! Marengsene var til gengæld rigtig lækre, så jeg glæder mig til at få opskriften på dem.

Desserten fik naturligvis lidt guldglimmer og nogle sprinkles - det kan man aldrig få for meget af.

Tusind tak for en hyggelig aften piger - I opførte jer eksemplarisk - lol.

12 kommentarer:

  1. Jubii, endelig har blogverdenen åbnet sig igen!
    Jeg var helt vild med risene, og er glad for, at du var så hurtig til at dele opskriften :)
    Nu skriver du godt nok "den gemte marinade fra risene", men jeg går ud fra du mener kødet - hvis ikke man har lavet kødet, har du så nogle fif til at få smag til risene alligevel?
    Tak for i går, det var som altid rigtig hyggeligt!

    SvarSlet
  2. OMG det ser SÅ lækkert ud Camilla! De der steget ris må jeg godt nok prøve på et tidspunkt, så længe der er bacon i, skal det nok falde i mandens smag ;) Lyder til i havde en hyggelig aften og sikke nogle dejlige gaver!

    SvarSlet
  3. Den mayo lyder ret sjov... gad vide hvad de har erstattet grisen med ?

    SvarSlet
  4. Hej Bitten,

    nu har jeg rettet min fejl i opskriften, for det var rigtigt nok marinaden fra kødet - og jeg har sat det tip ind der står i opskriften ang. hvis man ikke har marinaden :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  5. Hej Agnethe,

    tak for de søde ord. Jamen, det var også nogle gode ris så dem kan du nok god prøve at snige ind i madlavningen når der nu er bacon i :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  6. Hej SushiStegen,

    ja - det var også lidt min tanke - for der står at det er naturlige aromaer?!? Jeg skal nok lige skrive en anmeldelse af baconnaisen, når jeg får den smagt :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  7. Nøøøøj hvor ser det lækkert ud. Det hele !!
    Og Ja, Hvor er det skønt at kunne blogge igen. Måtte lige skrive min sidste indlæg igen, det var også forsvundet ud i den blå luft. :-((
    God lørdag..

    SvarSlet
  8. Tak for mad Camilla- jeg elsker and og de stegte ris var virkeligt lækre!
    Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om Baconnaisen!
    Den dessert var vidst en ommer, øv også!

    PS: Kommer du nu i tanke om at lave sån en omgang grydestegt mormormad, så husk li at jeg bor bar li nede af vejen- jeg kan være der på et øjeblik:)

    SvarSlet
  9. Hvor er de nuttede de strømper :-)

    Jeg synes altså at I alle sammen skal flytter herned, så jeg også kan være med til jeres hyggelige aftner (forudsat at jeg måtter selvfølgelig) ;-)

    Maden ser forrygende ud, jeg er vild med and, bacon og hoisinsauce - så det kan kun blive en vinder....

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  10. Hej Lille-køkken,

    ja - det var sgi lidt træls med blogger, og forsvundne kommentarer og indlæg!

    Tak - det smagte heller ikke helt ringe, hvis jeg selv skal sige det :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  11. Hej MissMuffin,

    velbekomme :o) Jeg skal nok tænke på dig, når jeg kaster mig over grydestegt kylling her snarest :o)

    Jeg synes som sagt ikke, at det var en dårlig dessert - men den ville helt klart have været bedre uden ingefær i :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  12. Hej Birthe,

    jamen, det må vi da overveje... men jeg tror nu ikke, at der er så stor sandsynlighed for at vi alle hiver teltpælene op og flytter sydpå ;o) Men hvis vi gør, er du naturligvis velkommen - ja, det er du sådan set også nu, men der er jo lidt langt :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...