onsdag den 26. november 2014

Banoffee Pie

Der er vel efterhånden kun en håndfuld mennesker tilbage i blogverdenen, som - undskyld mig - må have levet lidt under en sten, der ikke kender opskriften på karamel eller dulce de leche, hvor man koger en dåse kondenseret mælk.

Jeg har et par gange stået tilbage med en halv dåse - kogt eller ukogt - og lidt manglet noget at bruge det til. Altså udover bare at spise det med en ske ;o)

Her da jeg forleden lavede den skønne Lemon Meringue Pie havde jeg også en lille smule tærtedej til overs, så det røg i et par små tærteforme og bagt i ovnen. Derfor stod jeg pludselig med to små bagte tærtebunde og ville gerne lave et eller andet lækkert, og var var det så, at jeg endelig fandt noget at bruge den halve dåse kondenserede mælk til :o) Denne halve dåse var ukogt i fryseren - altså naturligvis i en anden beholder - og derfor tager denne opskrift udgangspunkt i det, men brug endelig bare en rest karamel, hvis du har det. Du kan også lave det med en kiksebund, ligesom til cheesecake, men jeg er nok egentlig mere til rigtige tærtebunde.

Banoffee Pie
2 små tærter

2 små bagte tærtebunde
1/2 dåse kondenseret mælk
2 spsk fløde
2 spsk smør
1 banan
1 dl piskefløde
mørk chokolade

Hæld den kondenserede mælk i en lille kasserolle og lad det koge ligeså langsomt op. Pisk med et lille piskeris konstant, så det ikke brænder på. Lad det koge videre under konstant omrøring indtil det bliver ligesom karamel. Tilsæt fløde og smør og pisk det godt. Tag derefter karamellen af varmen og lad den køle ned til stue temperatur.

Når karamellen er kølet smøres et lag ud på hver tærtebund. Sæt dem eventuelt på køl indtil kort tid før servering. Pisk fløden til blød skum, og skær bananen i skiver. Læg skiver af banan oven på karamellen, pynt med flødeskum og riv mørk chokolade meget fint på toppen. Server straks.

Jeg tit hørt om banoffee pie - især når jeg har boet i England - men har egentlig aldrig fået det før, da jeg egentlig ikke er så vild med bananer. Jeg var ret begejstret for denne lille tærte, men tænker nu lidt at prøve med en anden slags frugt end bananer - måske hindbær eller en moden pære, noget med lidt mere smag

eller har I nogle gode forslag?








4 kommentarer:

  1. Jeg har lavet nogle marengs bunde med flødeskum med Dulche de leche i. Det er utroligt lækkert. Også som is, enten som klumper af karamel, eller som ren karamelis. Igår bagte jeg chokoladecookies med en kerne af dulche de leche og man kan gøre det samme med brownies. Også har jeg planer om at bruge noget som fyld i chokolader. Jeg er fan.

    Kh.
    Anne-Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for forslagene - der er da i hvert fald en masse appetitlige ting imellem :o)

      Slet
  2. Toffee cake!! Kiksebund, dulce de leche og chokolade på toppen. Tror faktisk at jeg har lavet den til en matthias fødselsdag i år. Ellers ville emilio sige at det skal bruges som nutella :) så på toast brød, pandekagen eller bedst af alt bare at spise det rent :)
    Har lige fået leveret 2kg af Argentinas bedste Dulce de leche :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kan jeg godt huske. Den var SÅ god! Jeg elsker det også på brød eller pandekager, så jeg er helt enig med Emilio der :o) Lækkert med 2 kilo af den bedste!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...