tirsdag den 25. november 2014

Fisk med smag af Caribien

Som man måske ved, hvis man læser bloggen jævnligt, er vi ret begejstrede for fisk her i huset. Vi ville hjertens gerne spise det flere gange om ugen, men det er jo ikke altid den billigste løsning og så synes jeg, at fisk fra supermarkeder generelt er lidt trist. Til gengæld er fisk fra fiskemanden super godt og heldigvis kommer fiskemanden forbi vores lokale Brugsen hver uge. Næste dilemma er hvordan det skal tilberedes, og hvad der skal serveres til. Jeg kan rigtigt godt lide blot lige at vende en filet let i mel og så pandestege. Det er også godt med "rigtig" panering. Dog synes jeg også nogle gange, at fisk kan blive lidt kedeligt, hvis der ikke sker noget med det. Den opskrift, som kommer herunder smager bestemt af noget, og er virkelig lækkert!

Jeg har brugt Colombo pasta i opskriften, men man kan også bruge andre krydderier og lave sin egen pasta til at smøre på fisken. Men denne skønne pasta smager bare så godt!

Fisk med smag af Caribien
4 pers.

4 stykker fast, hvid fisk (uden ben) - gerne havtaske, havtaske eller lignende
4 tsk Colombo Pasta
4 dl ris
6+1 dl vand
1 bundt grønne asparges
1 tsk olie
1/4 frisk ananas
1 dåse kokosmælk
salt og friskkværnet peber

Forvarm ovnen til 180 grader. Dup fisken tør og smør en teske Colombo Pasta ovenpå hver filet. Læg i et ovnfast fad med 1 deciliter vand i bunden, dæk med stanniol og stil i den forvarmede ovn i 10 minutter. Efter 10 minutter tages stanniol af og bliver i ovnen indtil fisken er gennemstegt, men uden at den bliver tør! Det tager ca. 5-10 minutter mere alt efter tykkelsen på fisken.

Kog i mellemtiden de 4 deciliter ris i en tykbundet gryde sammen med 6 deciliter ris. Bring i kog, rør rundt, tilsæt lidt salt, skru ned til de lige koger. Kog i 10 minutter, sluk for varmen men lad gryden stå på varmen i yderligere 10 minutter.

Rens de grønne asparges og bræk de grove ender af. Skær i skiver og svits dem på en pande med lidt olie. Når de er møre, men uden at være for bløde, tages de op og stilles til side sammen med ananas i små tern.

Når fisken er klar - hæld da vandet fra bunden af fadet over på panden, hvor aspargesene blev stegt. Tilsæt kokosmælk - og evt. en teske Colombo Pasta mere - og lade det simre i 5 minutter.

Server ris, grønt, sauce og fisk så snart saucen er klar.

Jeg havde egentlig også påtænkt at tilsætte mango i små tern, men det måtte vi undvære. Kombinationen af den syrligt-søde ananas, den lidt fede sauce og den smagfulde fisk er helt fantastisk. Ja, og så har det nogle fine farver :o)

2 kommentarer:

  1. Lyder som en spændende ret - tak for inspiration! Er dog ikke så stor fan af ris, men en gang brasede kartofler tror jeg ville fungere fint. Der er endnu ikke noget fisk, jeg har smagt, jeg ikke brød mig om :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :o) Det smagte også super godt!

      Jeg har heller ikke oplevet meget fisk jeg ikke kunne lide - det er en fantastisk spise. En omgang brasede kartofler ville helt sikkert også være godt! Eller måske endda lidt pasta

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...