fredag den 7. november 2014

Chocolate Mudcake

Hvis man kigger lidt rundt på diverse blogs og fora dukker der meget den samme opskrift op, hvis du leder efter en mudcake. Det er en tung, lækker, chokoladet kage, som kan bruges til alle mulige lækre ting.

Jeg har ligget inde med den samme opkskrift i 100 år og en sommer, men det er faktisk ikke fordi det er så tit jeg har brugt den. Til en fondant kage med smørcreme og 2 slags mousse eller hvad det måtte være foretrækker jeg som regel at bruge mine elskede lagkagebunde, da jeg synes det ellers bliver alt for tungt og voldsomt.

Et par gange indenfor det seneste stykke tid har jeg dog haft brug for noget andet, så derfor er valget faldet på denne mudcake, for den er nemlig både nem og lækker, og bliver kun bedre, af at stå pakket godt ind i køleskabet et par dage i forvejen. Win!

Mudcake
22 cm form

220g mørk chokolade
220g smør
160ml vand
480g sukker
245g mel
2 tsk bagepulver
50g kakao
1/2 tsk natron
4 æg
7 tsk rapsolie
110ml kærnemælk

Tænd ovnen på 160 grader.

Smelt smør og choklade i en gryde ved svag varme sammen med vandet. Stil til side for at køle af. Sigt mel, bagepulver, natron og kakao sammen og rør det efterfølgende sammen med sukkeret i en stor skål. Pisk æg, olie og kærnemælk sammen og bland det skiftevis i melblandingen med chokoladeblandingen. Hæld dejen i en smurt springform, hvor bunden er beklædt med bagepapir og bag midt i ovnen i ca. 1 time og 45 minutter. Med mindre du har en fantastisk bageform som en enkelt af dem jeg har, hvor det kun skal have lige godt en time! Men tjek med en stegenål om den kommer ren op - så er kagen færdig.

Tag den ud af ovnen og lad den køle helt af på en rist inden den evt. pakkes godt ind og kommer på køl.

Ifølge opskriften skal der i en portion som denne 6 tsk instant coffee i, men det gør jeg altså ikke. Desuden kræver den egentlig også at halvdelen af melet er "self raising", men det er jo ikke lige altid, at man ligger inde med det, så jeg bruger altså bare almindelig og så lidt bagepulver.

Som nævnt har jeg brugt den til et par forskellige ting på det seneste. Den ene gang, som billeder her over og under illustrerer, er den blevet flækket og lagt sammen med en chokoladeganache lavet med hvid jordbær chokolade fra Callebaut, og derefter pyntet med lidt mere ganache og lækker frugt.

Til min fødselsdag bagte jeg en halv portion, så jeg kun fik ét lag og ovenpå det kom der et lag af favorit jordbærmoussen og så et lag jordbærgele. Det var altså vældig godt!

Faktisk var det også kage efter denne opskrift der var inden i, den - hvis jeg selv skal sige det - fine piratskibskage jeg lavede for nyligt.

10 kommentarer:

  1. Mums hvor ser det bare lækkert ud - ku' godt :P

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smager altså også SKØNT! Så kan på det kraftigste anbefale den :o)

      Slet
  2. Ej, hvor ser den lækker ud!

    SvarSlet
  3. Prægtigt kagebord - moussekager er bare det bedste :D


    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, mousse kager er himmelske :o)

      Slet
  4. Jeg skal lave din mudcake med jordbærmousse og jordbærgele til min søsters fødselsdag lørdag.. Jeg er dog i tvivl om hvordan du har lavet din jordbærgele? Ville jeg kunne lave hele kagen og lade den stå på køl allerede fra torsdag aften indtil lørdag?

    SvarSlet
    Svar
    1. Geleen har jeg lavet efter denne opskrift: http://www.kvalimad.dk/opskrifter/gele-af-frugtsaft

      Jeg ville umiddelbart sige, at det kan du nok godt. Men hvis du har muligheden ville jeg nok bage kagen torsdag, lave moussen fredag og geleen når moussen har sat sig. Men som sagt, hvis du ikke har muligheden, så tror jeg også, at den vil smage fint hvis den er lavet torsdag. God fornøjelse - fortæl gerne om det blev en succes :o)

      Slet
    2. En lovet Update på kagen :-) geléen drillede en smule, da jeg aldrig har arbejdet med det før, og jeg var åbenbart lidt for hurtig og utålmodig. Men i sidste ende blev det en flot og lækker kage! Jordbærrene finger godt til den tunge chokoladekage. Tror den kunne blive endnu bedre med friske solmodne sommer jordbær frem for frosne.

      Slet
    3. Tak for tilbagemeldingen :o) Ja, det kan godt være lidt drilsk med geleen - jeg tror jeg havde det samme! Det er nemlig godt med jordbær til den tunge kage - og jeg tror bestemt også, at solmodne bær ville være super!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...