onsdag den 12. november 2014

Boganmeldelse: Sigurd fortæller om de Græske Guder

Lige siden Junior var lille har vi læst godnathistorie for ham. Både husbonden og jeg elsker at læse, og et eller andet sted vil vi gerne have det installeret i drengene også. Derfor går vi meget op i det at læse godnathistorie. Nu er han jo efterhånden blevet 3 1/2, så ligeså stille begynder vi at kunne læse noget lidt mere spændende. Han har en hel reol fyldt med bøger i alle mulige størrelser og med alle mulige temaer, men vi sætter altid stor pris på nye bøger.

Derfor var der stor glæde i hele familien da "Sigurd fortæller om de Græske Guder" landede i postkassen. Jeg har hørt godt om de tidligere ("Sigurd fortæller Bibelhistorier" og "Sigurd fortæller om de Nordiske Guder"), men har ikke læst dem. Dog har jeg altid haft en vis fascination for de græske guder (selvom min old-lærer i gymnasiet nok ikke ville være enig!), så derfor så jeg meget frem til denne bog.

Bogen er som nævnt skrevet af Sigurd Barrett, som i mine øjne er en rigtig dygtig fortæller, og er illustreret med underholdende og farverige tegninger af Jeanette Brandt. Bogen er delt op i små kapitler - nogle lidt længere end andre, men ens for dem alle er, at de sørger for at gøre fortællingen overskuelig og let forståelig for børn.


Der er i en del af kapitlerne inkluderet sange som en del af historien, og mens vi læser bogen læser vi også blot sangene op, men med bogen medfølger også en mp3-disc, hvor både fortællinger og sange er inkluderet. Derfor tænker jeg også lidt, at større børn kan have gavn af at læse og høre bogen samtidig.

For vores vedkommende skiftes vi til at læse i den, og mister derfor som forældre noget af fortællingen, men allerede nu kan jeg dog mærke, at jeg får frisket min viden op om græske guder og glæder mig hver dag til at læse mere.

Der står på bogen, at den er fra 2-100 år, men jeg vil sige, at Victor er lige i underkanten - han har nogle gange lidt svært ved at holde fokus, men alligevel glæder han sig også hver dag til et nyt kapitel. Der er ikke nogen tvivl om, at hvis han ikke kunne lide bogen ville han sige det, og bede om at vi skulle læse noget andet og det er altså ikke sket. Han er nok mest fascineret af billederne og så de små billeder ved siden af sidetallene af en eller anden grund :o) Historierne har en del koncepter, som han heller ikke er helt inde i endnu, men det virker som om han godt kan følge med alligevel og stiller også en gang imellem undrende spørgsmål til en eller anden episode i historierne.

Bagerst i bogen er der en dejlig overskuelig oversigt over guder, mennesker og steder, som uden tvivl bliver besøgt tit, når det kniber med hukommelsen :o) Det er rigtig smart med den oversigt, igen både for voksne og børn der læser bogen selv. Jeg kan godt forestille mig, at Victor en dag kommer til at læse denne bog selv, for den er alt i alt fyldt med spændende historier, som helt sikkert kan klares én gang til.

Som nævnt er "Sigurd fortæller om de Græske Guder" en rigtig god bog, og det eneste jeg vil sige af negative ting er, at jeg ikke helt synes 2-100 år passer. Jeg vil sige fra omkring 4 år, men det kommer naturligvis lidt an på barnet.

Bogen får 5 ud af 6 stjerner fra mig - og også fra Victor, hvis han kunne finde ud at at give stjerner.

Anmeldereksemplar: Sigurd Barrett: Sigurd fortæller om de Græske Guder
udgivet af Politikens Forlag i oktober 2014.

4 kommentarer:

  1. hans bøger er bare rigtig gode. Vi har fået Sigurd fortæller bibelhistorier fra kirken, og de store er vilde med den herhjemme, og især da historierne er med på DVD og fuld af musik. De kan dem udenad. Vi fik Nordisk Mytologi sidste jul og mon ikke ønsket om græsk mytologi kommer i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god idé med at denne i år. Jeg har som nævnt ikke læst de andre, men jeg er også ret sikker på, at de ville falde i god jord her - for denne er altså rigtig god :o)

      Slet
  2. Højtlæsning er bare det hyggeligste :D Og han er altså så sød og antipåtaget ham Sigurd.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nemlig super hyggeligt :o) Han er helt korrekt antipåtaget - det ser skønt!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...