mandag den 8. november 2010

Svampesuppe med ristede kastanjer

Det var da forfærdeligt! Endnu engang må jeg undskylde at jeg har været så dårlig til at opdatere bloggen. Den er ellers i mine tanker hver dag, men jeg har endnu engang haft en uge hvor der bare har været alt for meget run på!

Jeg kan se at jeg har nogle billeder liggende af noget af det mad vi fik i sidste uge, men jeg har glemt hvad dag det var... men de kommer nu alligevel med :o)

Suppen var en opskrift fra Skagenfood, og yummy - den var bare SÅÅÅÅ god.

Svampesuppe med soltørrede tomater, timian og ristede kastanjer (4 pers.)

  • 300 g svampe (gerne blandede)
  • 175 g kastanjer
  • 1 stk skalotteløg
  • 4 stk soltørrede tomater
  • 2 spsk smør
  • 0,5 tsk timian
  • 5 dl hønsefond
  • 0,5 dl sherry - vi havde ingen sherry, så i stedet brugte vi lidt mere vand
  • 2 dl fløde - brugte kun 1 dl, og supplerede med vand
  • salt og peber
Tænd ovnen på grill og fyld et fad med salt. Rids et kryds i kastanjernes spidse ende. Sæt kastanjerne i saltet med den spidse ende op og rist dem i 10-20 min. til skallen begynder at revne. Pil kastanjerne, hak dem og svampene groft og klip tomaterne i tynde strimler. Snit skalotteløget fint og sauter det i smørret. Kom svampene ved og rist dem let gyldne. Rør kastanjer, tomater og timian i, hæld fonden over og krydr med salt og peber. Lad suppen simre under låg i 25 min. Blend suppen glat med en stavblender og rør sherry og fløde i. Varm suppen igennem, smag til med salt og peber og server rygende varm fx med en skefuld pesto og et drys parmesan på toppen. Giv godt groft brød til, gerne med valnødder i. 

Suppen smagte som sagt VILDT godt - den smagte på en måde af "mere" end jeg havde forventet. Jeg er sikker på, at hvis den blev serveret for gæster ville de - når de havde vænnet sig udseendet! - tro at man havde slavet i køkkenet hele dagen. Den kan virkelig anbefales.

2 kommentarer:

  1. Det lyder lækkert den må prøves . Er vild med suppe og kastanjer , for tiden . :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den VAR enormt lækker - den kan klart anbefales :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...