søndag den 19. juni 2011

Jomfruhummerhaler og kuller i grønt selskab

I fredags fik jeg vraltet mig en tur på grønttorvet i Nørresundby. Jeg endte bl.a. med jordbær (mums), friske ærter (endnu mere mums) og jomfruhummerhaler og kuller fra fiskemanden. Vi er nok ikke helt gode nok til at få spist det fisk vi bør, så derfor ender jeg tit ved fiskemanden når jeg er på grønttorvet.

Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle finde på at lave, så det blev lidt et eksperiment, men et vældig vellykket et af slagsen, hvis jeg selv skal sige det :o)


Menuen bestod af:
Nye kartofler i ovnen med en smule olie på - ca. 30 min ved 200 grader.

Ovnbagte cherrytomater - var inde sammen med kartoflerne.
Kuller filetter med krydderurterasp og Jomfruhummerhaler med krydderurteolie

Kuller filetter med krydderurterasp: 2/3 bundt persille, 2/3 bundt dild blendet sammen med 1-2 håndfulde rasp, hvorefter fisken (ca. 400g kuller (eller anden hvid fisk) er vendt i. Bages i ovnen ved 200 grader i ca 12-14 minutter.

Det smagte rigtig lækkert, og så havde de jo også en afsindig flot farve, hvor en normalt paneret fisk kan se lidt kedelig ud! Jeg tror dog, at de ville blive endnu ved at blive stegt på panden, så skorpen kunne blive lidt mere sprød - det tror jeg jeg skal prøve næste gang.

Jomfruhummerhaler med krydderurteolie: 1/3 bundt persille, 1/3 bundt dild, 1 fed hvidløg og en slat olie blendes til en ensartet grøn olie. De rensede jomfruhummerhaler (ca. 250g til 2 personer, når der også er andet) lægges tæt i et ovnfast fad og olien hældes over. Bages i ovnen i ca. 15 minutter ved 200 grader.

De smagte VILDT godt, og jeg skal bestemt snart lave noget lignende igen - der vil jeg dog forsøge at få olien endnu mere ned til kødet, selvom det allerede smagte meget delikat af olien ved at det var var helt tilfældigt over.

10 kommentarer:

  1. Uhm - det ser helt vildt lækkert ud ;-)

    p.s. held og lykke med den forestående fødsel...

    SvarSlet
  2. Uhm, hvor lyder det vildt lækkert:)
    Når jeg steger fisk plejer jeg også at komme lidt krydderi og citronskal i paneringen, så smager det meget bedre..

    SvarSlet
  3. Det ser virkelig lækkert ud, fisk er altid godt:-)
    Irene

    SvarSlet
  4. Nøj det ser lækkert ud - hvorfor finder jeg aldrig på sådan noget lækkert noget når jeg laver fisk...
    Skal have tøse gæster næste lørdag, måske jeg skulle prøve at lave jomfruhummerne til dem :-)
    Knus,
    Helle

    SvarSlet
  5. Wow, hvor ser det godt ud!! :-) Stadig ingen tegn på familieforøgelse??

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  6. Hej Kirsten,

    tak - det smagte også dejligt, og jo tak - lidt held og lykke kan man vist altid klare :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  7. Hej MissMuffin,

    det var også en god omgang - så det kan i hvert fald anbefales :o) Jeg må bestemt prøve med lidt krydderier (hvilke?) og citron næste gang.

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  8. Hej Irene,

    ja, fisk er altid godt - jeg bliver fiske-sulten hver gang du laver fisk, det ser altid så lækkert ud :o)

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  9. Hej Helle,

    tro mig - det ser bestemt heller ikke sådan ud hver gang vi får fisk - jeg plejer faktisk at være ret uopfindsom! Men jeg kan klart anbefale jomfruhummerne til din tøser - de smager pragtfuldt!

    knus
    Camilla

    SvarSlet
  10. Hej Birthe,

    tak - det smagte også lækkert. Næ - absolut ingen tegn... jeg kan mærke at min tålmodighed ligeså stille er ved at forsvinde!

    knus
    Camilla

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...