tirsdag den 15. januar 2013

Stew med oksekød og rødvin

Efter en længere pause er vi endelig kommet i gang med at lave madlplan igen og handle ind til en hel uge af gangen. Det betyder, at de ting der lander på bordet til aftensmad er en smule mere gennemtænkte end ellers :o) I søndags fik vi denne skønne vintervarmer af en ret - ikke verdens kønneste måske, men den smagte vidunderligt.

Stew med oksekød og rødvin (4 pers.)
400-450g oksekød i tern - jeg brugte en gammeldags oksesteg og skar ud selv
300g bella gomba svampe, i skiver
1 stort løg, finthakket
2 fed hvidløg, finthakket
1 dl rødvin
3 dl vand/boiullon
1-2 tsk Worcestersauce
1 dl fløde
timian
salt og peber.

Brun kødet godt i en (støbejerns)gryde. Tilsæt løg og hvidløg i tern og de rengjorte champignon i skiver. Lad det stege et par minutter inden rødvin, vand, Worcestersauce, salt, peber og timian tilsættes. Læg låg på og lad det simre i en times tid. Tilsæt fløden og lad det simre i 15-20 minutter imens du koger ris og grøntsager efter smag. Smag saucen til og server.




6 kommentarer:

  1. Jeg synes nu den ser skøn ud og var det ikke fordi at manden ikke bryder sig om sammenkogte retter (det er endda svært at sælge svensk pølseret til manden!) så var den helt sikkert røget på menuen :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Tsk, tsk - hvordan kan man ikke lide sammenkogte retter?!?

      Slet
  2. Jeg laver altid sammenkogte retter til mindst to dage og fryser resten ned, kødboller frosset ned i suppen, frikadeller og egnede supper i fryseren, så er det hurtigt at lave mad på en travl dag. Sørg for at have retter i fryseren, som din søn kan lide - han behøver jo ikke altid at spise det samme som jer. Ved man fra morgenstunden at det vil knibe med tiden om aftenen, kan man bare tage en ret ud af fryseren - og der er hurtig mad.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også stor fan af at lave ekstra portioner og putte i fryseren, og også at bruge til frokost. Det eneste problem er, at siden vi er flyttet har vi fået en meget mindre fryser, så der er desværre ikke så meget plads :o( Men så snart jeg får en større fryser kommer der flere rester deri :o)

      Slet
  3. Heeeej.

    Ville lige sige, at du har vundet min Give Away, så jeg skal i K-Mart og shoppe slik til dig i næste uge :)
    Gider du maile en adresse til mig på et tidspunkt, så jeg ved hvor jeg skal sende det hen?
    Bare til jeg kommer hjem igen i næste weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor cool! Jeg vil straks sende dig en mail, og så sidde spændt og vente på at se hvad jeg vinder :o)

      Hav en SUPER god tur (jeg er MEGET misundelig :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...