tirsdag den 13. november 2012

Risalamande

I lørdags, efter den skønne andesteg, fik vi ris a la mande til dessert. Jeg eeeeeelsker risalamande, men mest når det er en god udgave, og ikke så meget, når den er lidt ringe :o) Den vi fik i lørdags var en af de helt gode :o) For at det ikke skal være løgn, blev den ENDNU bedre af at blive toppet med Selleberg Kirsebærsauce, som Line købte for mig sidste gang hun svingede forbi dernede  - I love it!

I min familie laver vi altid risalamande efter opskriften på Pama Grødris... Det er der sikkert også mange andre der før, men opskriften kommer alligevel lige her, til dem som ikke lige ligger inde med en pakke :o) Jeg bruger dog heller ikke helt samme fremgangsmåde, så jeg skriver den som jeg laver den.



Risengrød (4 pers.)
2 1/4 dl ris (190g)
2 1/2 dl vand
1 liter mælk
1/2-1 tsk salt

Risene drysses i det kogende vand og koger 2 minutter. Mælken tilsættes og bringes i kog under omrøring. Grøden koges under låg ved svag varme og omrøres jævnligt. Kogetid ca. 35 minutter. Grøden smages til med lidt salt.

Når den er svalet let, spiser du halvdelen af portionen, tilsætter sukker og vaniljesukker til resten og stiller den på køl til dagen efter :o)


Risalamande (4 pers.) fra Pama Grødris-pakken

1/2 portion risengrød (salt udelades IKKE, hvis du spørger mig)
1 spsk sukker
3 tsk vaniljesukker
50g mandler
2 dl piskefløde

Pisk fløden til skum, tilsæt den afkølede og sødede risengrød en (stor) skefuld ad gangen til flødeskummet, og vend det sammen med en gaffel, så undgår du store klumper ris. Ja, det er rigtigt nok, jeg nærmest moser ris og flødeskum sammen, men dog med let hånd, for riskornene skal ikke ødelægges, blot adskilles, og det synes jeg er lettest med en gaffel. Fortsæt indtil forholdet mellem ris og fløde passer dine smagsløg. Vend til sidst de smuttede, hakkede mandler i, og stil på køl indtil servering.



18 kommentarer:

  1. Det er også den opskrift på risalamande som jeg bruger og som vi altid har brugt hjemme hos min familie. Dog har vi hverken salt eller mandler i, men i stedet et par dråber mandelessense. Det er helt fantastisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og ja, vi fik også risalamande med Selleberg kirsebærsauce som Line har købt :D

      Slet
    2. Jeg tror helt sikker at sådan noget som risalamande er meget forbundet med tradition - så det skal helst være den det plejer :o) Uh, den kirsebærsauce er altså bare SÅ god :o)

      Slet
  2. Uhm, risalamande. Glæder mig så meget til at spise en kæmpe portion juleaften!!

    Jeg bor ca. 5 km fra Selleberg, så deres kirsebærsauce er selvfølgelig selvskrevet på julebordet. Sig til hvis du skal forsynes:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare SÅ godt med risalamande :o) Jeg glæder mig også til en stor portion juleaften :o)

      Ej, det er vist godt at jeg ikke bor 5km fra Selleberg - jeg ville totalt købe mig fattig, og skal nok sige til, hvis jeg mangler et glas eller to :o)

      Slet
  3. Den er jo klassisk, men lækker :-) Tror bestemt også jeg skal have aflivet de Selleberg kirsebær fra blogtræffet snart - gad vide om de egentlig stadig dur!
    I øvrigt - måske du har haft hænderne en tand for langt nede på tastaturet, for hvad er
    "2 1/2 fl bsnf"?? Den ingrediens har jeg aldrig hørt om - i hvert fald ikke til risengrød.
    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg tror de er rendt godt og grundigt ;)

      Slet
    2. Totalt en klassiker :o) Altså hvis de har været opbevaret mørkt og køligt, vil jeg umiddelbart tro, at de nok godt kan gå alligevel.

      Haha - ja, det gik da helt galt med at skrive, haha :o) Det er rettet

      Slet
  4. Mmm jeg elsker også ris ala mande og det er så synd at man er helt forspist før desserten juleaften. Hehe jeg er jeres kirsebærpusher ;P

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores egen lille kirsebærpusher :o) Ja, det er lidt en skam, at der dårligt nok er plads til det juleaften, derfor er det også næsten bedre dagen efter, hvis der er lidt plads det :o)

      Slet
  5. Uh, vil så gerne smage den fra Sellerberg - synes sovsen er halvdelen af fornøjelsen og spiser det praktisk talt 50/50.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er såååå god den kirsebærsauce! og faktisk rimelig i prisen - altså dyrere end standarden, men ikke overdrevet meget. De har dem for øvrigt vist i Sallling! Jeg er også meget glad for rigelige mængder kirsebærsauce :o)

      Slet
  6. Åha, risengrød! Jeg må også lave det snart, måske i weekenden? Herhjemme laves den også efter Pama, men uden mandler. Vi har ikke fået det med mandler i siden jeg som baby var ved at blive kvalt i et stykke mandel. Siden har mandler i risalamande været forbudt i min familie:)
    Får jeg det nu lavet i weekenden skal det være efter Valdemarsro's version med appelsinsauce.. Mine glas Selleberg gemmes til jul:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså bare det bedste :o) Jeg kan sagtens forstå, at I ikke får mandler i! Sådan noget ville helt klart også udløse et forbud i min familie! Uh, jeg så godt Valdemarsro's udgave, den så lækker ud (som altid med hendes opskrifter :o)

      Slet
  7. Ligesom Pernille, er det præcis den samme opskrift vi bruger.

    Traditionen tro skal det jo være den samme hver eneste gang hvert eneste år!
    Det er bare en af de ting, man aldrig bliver træt af. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. det er jo nemlig det med jul - ikke kun er det "hjerternes fest", men bestemt også traditionernes tid! Man skal helst ikke ændre for meget på "som det plejer at være" - det synes jeg i hvert fald heller ikke :o)

      Slet
  8. Ej hvor ville jeg gerne have smagt den. Kan se vi ikke laver den på helt samme måde. Er sikker på at jeg også vil være stor fan af den kirsebærsauce...

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm, det smagte så godt! Jeg hører at din bedre halvdel ikke bryder sig om risalamande, men jeg påtænker at lave det alligevel når I kommer på besøg - og så noget is også, så der kommer ikke til at mangle dessert :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...