onsdag den 31. oktober 2012

Regnbuekage

Okay, så er jeg vist endelig kommet til den sidste opskrift fra min Afternoon Tea fødselsdag. Nemlig den overordentlig yndige regnbuekage. Som nævnt, er den som regel regnbuefarvet, men jeg valgte naturligvis at lave den i en skøn lyserød udgave :o)

Opskriften på bundene stammer oprindeligt fra Martha Stewart, men jeg fandt den hos Jordbærkagen, og fulgte opskriften nøjagtigt, men skriver den alligevel lige ind her. Til at lægge mellem lagen og smøre kagen op med brugte jeg en IMBC smagt til med smeltet hvid chokolade - og den opskrift kommer naturligvis også.

Desuden prøvede jeg at smøre kage op på en ny måde, hvor den smøre op på hovedet, for at kunne få så skarp en kant som muligt... det gik egentlig okay, og det kommer der også en forklaring på :o)Jeg kunne godt have brugt længere tid og fået en flottere opsmøring, men jeg orkede ikke mere ;o)


Bunde til Regnbuekage (6 stk.) Jordbærkagen

670 g mel
4 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
350 g smør temperet
455 g sukker
5 æggehvider - for at lave bundene så blege som muligt
2 tsk vaniljesukker
5 1/2 dl mælk
Lyserød pastafarve


Forvarm ovnen til 175 grader. Beklæd så mange 22-23cm rund kageform med bagepapir som du har. Jeg havde 2 forme. Bland mel, bagepulver, vaniljesukker og salt i en stor skål. I en anden skål - evt. en røremaskine, piskes smør og sukker luftigt. Tilsæt derefter æggehviderne lidt af gangen. Tilsæt mælken lidt af gangen, skiftevis med mel blandingen.

Del dejen i 6 lige store portioner. Tilføj lyserød pastafarve - start med en lille smule, og tilsæt mere og mere for hver portion. Bag hver portion hver for sig, i ca. 12 minutter. Vend derefter kagen ud på en bagerist og lad den afkøle 10 minutter. Mine bunde blev ret lige op toppen - skær dem ellers til med en stor brødkniv.

Lav herefter IMBC - opskrift nedenfor.

Smelt 150-200 gram hvid chokolade, lad det køle let ned, og vend det i den helt færdige IMBC.



Jeg er STOR fan af IMBC - Italian Meringue Butter Cream. Jeg bruger altid Himmelske Kagers opskrift, så den kommer her. Oprindeligt er opskriften lavet med 10 æggehvider, men det kæmper jeg med at have i min Kitchen Aid, så derfor er opskriften halvveret. Jeg må dog blankt erkende, at jeg ikke helt kan huske hvor meget jeg egentlig brugte, så jeg vil anbefale, at man måske har tid og ingredienser til 2 portioner. Man kan evt. lave 1 portion og så lægge kage sammen, og så lave 1 portion til opsmøring, alt efter hvor meget der er tilbage efter at kagen er lagt sammen.

Italian Meringue Butter Cream (IMBC) Himmelske Kager
60 ml vand
265 ml sukker
5 pasteuriserede æggehvider
340g smør
1½ tsk vaniljepasta

Bring vand og sukker i kog. Efter 5 minutters kogning startes piskning af æggehviderne. Efter 2 minutters piskning er hviderne stive og sukkersiruppen har dermed kogt i alt 7 minutter. Det er meget vigtigt at sukkersirup og de piskede æggehvider er færdige samtidig.

Under piskning ved høj hastighed tilsættes sukkersiruppen til æggehviderne. Det er bedst at tilsætte siruppen, så den løber ned langs skålen. Der piskes ved høj hastighed til skålen føles kold (det tager mindst 10 minutter).

 Når skålen føles kold skiftes der fra piskeris til K-spade, og smørret tilsættes i terninger. Der piskes videre indtil smørcremen samles. Skulle den gryne / skille undervejs, pisk da blot videre. Den skal nok samle sig igen. Når cremen er samlet tilsættes vaniljepastaen eller en anden smags-variant.

Nu er det tid til at samle kagen, og som nævnt prøvede jeg en teknik, hvor kagen blev smurt op på hovedet for at få så skarp en kant som muligt. Det kan KUN lade sige gøre, fordi det er et smør baseret fyld, som kan komme på køl og blive helt hårdt. Så lad være med at prøve denne teknik med en bærmousse som fyld :o) Jeg så denne video, og tænkte, at det måtte prøves. Men ellers har jeg også beskrevet processen nedenfor

Læg den lyseste bund i en bagering, og læg et lag IMBC ovenpå. Læg næstlyseste bund ovenpå, og fortsæt med IMBC og bunde indtil den mørkeste er lagt på. Sæt kagen på kølen i 1-2 timer.

Klistr et lag bagepapir på en kageplade med lidt tape, læg det på en drejeskive med bagepapiret op, og fordel et godt lag IMBC på, som er større i diameter end kagen. Flyt forsigtigt den fyldt kage derover. Fjern bageringen, og smør derefter kagen op. Sørg for at lave et tyndt lag først, som kan fange krummerne, sæt på køl, og lav en opsmøring mere. Undlad at smøre toppen, men træk i stedet det overskydende på bagepapiret op ad kagen.

Når kagen har er blevet smurt op 2-3 gange, skal den skrabes så fint som muligt, og så lige som muligt. Sæt derefter kagen på køl i 2-3 timer. Find det fad, som du gerne vil servere kagen på, og vend kagen derover på, således at den mørkeste bund bliver bunden af kagen, og den lyse kommer øverst. Fjern forsigtigt bagepapiret, og du burde nu stå med en kage med en meget glat top og en fin kant. Smør eventuelt et meget tyndt lag IMBC på toppen, hvis der er lidt huller på toppen.

Sæt kagen på køl indtil 30-60 minutter inden servering, hvor den tages ud og skal have lov at temperere lidt. Pynt med lidt frisk frugt lige inden servering, og se dine gæster bliver overvældet over det smukke syn der møder dem, når kagen skæres :o)


24 kommentarer:

  1. Cooooooooooooooooool! Jeg har altid syntes de amerikanske regnbue kager er mega smukke, men jeg har også altid syntes de så ud til at være mega tunge og klæge :S men din ser flot ud! Smagte den godt!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Ja, den smagte godt - jovist var den meget tung og også en anelse klæg, men den friske frugt på toppen tog lige det værste at tungheden. Men jeg synes faktisk, at den var en smule anonym i smagen, så næste gang vil jeg nok stænke bundene, som opskriften foreslog.

      Slet
  2. Jeg ELSKER den kage! Den er bare indbegrebet af en smuk prinsessekage! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Jeg elsker den også, og ja, meget mere prinsessekage findes vist næppe :o)

      Slet
  3. Den er bare sååååå smuk! Min indre prinsesse hviner af fryd:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Hihi, det gør min også :o)

      Slet
  4. Flot flot flot :) den ser SÅ lækker ud..

    SvarSlet
  5. Yndig er det helt rigtige ord og selv en lyserød-hater som jeg må overgive mig - den er rasende flot :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Det tager jeg som en stor kompliment, at en lyserød-hater kan se positivt på den :o)

      Slet
  6. Svar
    1. Tak :o) Jeg synes også at den er ret flot

      Slet
  7. Det er helt sikkert en flot klage! Jeg er sikker på, at dine gæster også var tilpas imponerede - og så smagte den garanteret også herligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o) Ja, de var heldigevis meget imponerede - og ja, den smagte skønt :o)

      Slet
  8. Smovs....lækkert ser det ud :-)

    SvarSlet
  9. Den er så meget Camilla den kage :-) Wau, den er SÅ flot. Er vildt imponeret :-)

    SvarSlet
  10. Sikke en smuk kage!! - Haps, jeg skal helt sikkert forsøge at overtale en kage-bage-kyndig til at bage den til mit sommerbryllup. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord :o) Det synes jeg bestemt, at du skal gøre - for den ville da passe perfekt til et sommerbryllup :o)

      Slet
  11. Hej Camilla. Tak for en super god blog, som jeg læser jævnligt. Jeg vil lige høre hvordan du får din IMBC til at blive i skålen i røremaskinen? Jeg har prøvet at lave ½ portion af opskriften et par gange og hver gang fylder massen så meget at det nærmest vælter ovenud. Jeg kan da slet ikke forestille mig hvordan det ville gå, hvis jeg vil lave en hel portion.
    Jeg har en KitchenAid, så den er da ikke en af de mindste.
    Mvh Stina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord Stina :o) Du har fuldkomment ret, jeg burde nok ændre i opskriften på bloggen, for jeg kan faktisk heller ikke have en hel portion i min Kitchen Aid! Det fungerer faktisk bedst for mig med en halv portion, så jeg tror, at jeg vil gå ind og rette i opskriften. Det mærkelige er, at da jeg lavede det de første par gange var det ligesom om, der kunne være mere?!?

      Slet
  12. hej!
    Super fin og sej kage, som jeg skal prøve at lave på lørdag til min fødselsdag. :-)
    Kan man mon lave bundene dagen før?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ditte,

      tak - jeg synes også, at den var fin! Jeg synes du skal lave hele kagen dagen før. Bundene er ikke så tykke, så jeg ville bage dem fredag og lægge kagen sammen, når bundene er kølet af og så stille den på køl. Smøre den op dagen efter, sætte på køl og så tage den ud en times tid inden den skal spises.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...