tirsdag den 27. november 2012

Fuldkornsrisengrød

I søndags fik vi en lidt alternativ udgave af risengrød til aftensmad - nemlig lavet med fuldkornsgrødris fra Urtekram, og toppet med nødder og tørrede frugter... og selvfølgelig smør og kanelsukker :o)


Jeg modtog for et par uger siden en skøn kasse fyldt med lækre sager fra Urtekram, og vi har været ret begejstret for det meste af det her i det lille hjem :o) Noget har vi ikke rigtigt fået prøvet endnu, men mon ikke vi når det, når vi er kommet på plads i det nye hus. Jeg har planer om nogle dadelkugler med chokolade og kakao...

Men jeg kan afsløre, at det var rosinernes skyld at junior ikke var top-hysterisk hele vejen til og fra København i forrige weekend! Han er også stor fan af den soltørrede mango, som han glædeligt smovser :o)


Nå, men tilbage til risengrøden. Vi fik som sagt en topping af hakket nødder og tørret frugt. Det smagte skønt, og grøden var også god. Men jeg må sige, det er ikke meget ligesom almindelig risengrød, og kan derfor i mit hoved ikke erstatte det, men til gengæld supplementere en almindelig grød. På den måde kan der bliver spist grød lidt oftere, for det smagte i hvert fald skønt. Junior var ikke fan, meeeen jeg begynder at tvivle lidt på hans smagsløg, så det skal man nok ikke tage for tungt ;o)

Fuldkornsrisengrød (2-3 pers.)
2 1/2 dl ris til fuldkornsgrød
1 liter sødmælk
1/2 - 1 tsk salt
smør
kanelsukker (vi brugte gyldent rørsukker)

1-2 spsk af:
mandler
hasselnødder
valnødder
rosiner
dadler
figner
abrikoser

Stil evt. mælk og ris i blød natten over...

Hæld mælk og ris i en tykbundet gryde og bring det i kog under omrøring. Skru ned og lad det simre i ca. 75 minutter. Rør jævnligt i grøden. Når den er kogt tilsættes salt og den serveres straks med smør, kanelsukker og grofthakket nødde-frugt-mix.

6 kommentarer:

  1. Wauw en lækker kasse! Sådan en kunne jeg også godt lige bruge, hvis den dumpede ind ad døren hjemme hos mig da ;)
    Fedt med en alternativ grødopskrift - den må prøves hvis jeg kan lokke de skeptiske sjæle derhjemme med til det ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en meget lækker kasse :o) Du burde prøve at lave det, og så - min kære mand er ikke så vild med almindelig risengrød som jeg er, men var også ret vild med denne, så måske er der håb forude :o)

      Slet
  2. WOW, sådan en kasse vil jeg da også haaaaveee! Hvor er du heldig ;) Og sikke en lækker svend du fik ud af grøden - mums!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en skøn kasse :o) Resultatet med grøden blev bestemt et af de bedre :o)

      Slet
  3. Nøj den grød ser lækker ud :-) og ja sådan en kasse måtte da også gerne flytte hjem til mig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smagte også super lækkert, så den kan klart anbefales :o) Hihi, jeg var også ret glad for min kasse :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...