onsdag den 28. november 2012

Mormor-mad: Karbonader med grønærter og gulerødder

I går stod menuen endnu en gang på mormor-mad - denne gang blev det til karbonader med grønærter og gulerødder... så bliver det næsten ikke mere retro :o) Men i modsætningen til tarteletterne fra forleden, så faldt dette i god jord ved HELE familien - både mor, far og barn :o)

Jeg tænker umiddelbart, at dette måske ikke kræver en opskrift, men jeg skriver den alligevel, i tilfælde af, at der er nogle derude, som ikke kender den :o)


Karbonader 3-4 pers.
500-600g hakket svinekød
1 æg
rigeligt rasp
olie
smør/margarine
salt og peber

Del kødet i 3-4 portioner. Form det til flade bøffer. Slå ægget ud i en dyb tallerken og pisk det sammen. Hæld rasp i en anden dyp tallerken. Dyp først karbonaden i ægget og derefter raps - sørg for at det kommer hele vejen rundt og op på siderne.

Varm olie og smør op i en pande, når det er bruset af tilsættes karbonaderne. Skru ned til middel varme og lad dem stege i 7-8 minutter inden de vendes forsigtigt. Steg yderligere 7-8 minutter på den anden side. Krydr med salt og peber - tjeck evt. at de er helt færdige - og server straks.


Grønærter og gulerødder 3 pers.
6-8 gulerødder
3-4 dl ærter
1-2 spsk olie
1-2 spsk mel
salt og peber
evt. en sjat fløde/cremefine

Skræl gulerødderne og skær dem i små tern. Sæt en gryde over med vand, og tilsæt salt og gulerødder når det koger. Lad gulerødderne koge 4-5 minutter, til de er næsten gennemkogte. Tilsæt ærterne og lad det koge 2-3 minutter.

Hæld kogevandet i en kande og gem det. Hæld grøntsagerne i en skål og stil til side. Rør olie og smør sammen i gryden, tilsæt lidt af kogevandet og sørg for at der ingen klumper er. Forsæt med at tilsætte lidt kogevand og sæt det derefter på blusset igen. Tilsæt kogevand indtil det har en passende tykkelse, hellere lidt for tykt end for tyndt. Hæld en sjat fløde eller cremefine, lad det simre i ca. 5 minutter, smag til med salt og peber og tilsæt de kogte grøntsager. Varm igennem og server straks med kogte kartofler og karbonaderne.



19 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk aldrig prøvet at lave karbonader, så det må jeg lige få afprøvet. Det ser ihvertfald lækkert ud! Er også sikker på at det vil være et hit herhjemme, da "nogen" mener at den står på pasta/ris lidt for ofte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Karbonader smager skønt, så jeg synes at du skal prøve det :o) Vi spiser faktisk også mest ris og pasta herhjemme, men for den bettes skyld prøver jeg at få lidt flere kartofler ind - en overgang var de det eneste han ville spise ;o)

      Slet
  2. Hvor ser det lækkert ud, har også en hang til gammeldaws mad :) Hvor er dine tallerkner fra? De er virkelige søde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja gammeldaws mad er altså ikke sådan at kimse af ;o) De er fra Føtex, et Marie Sohl stel som er en del år gammelt efterhånden

      Slet
  3. Mormor var nu ikke så tosset - til en afveksling er de gode gamle retter dejlig velsmagende, når de bliver lavet med kærlighed - lige meget om det hedder karbonader eller krebinetter.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - jeg vidste nok at den ville komme den med krebinetter eller karbonader ;o) Jeg synes det er skønt en gang imellem at gå helt klassisk i køkkenet, og andre gange må det gerne være nymodens :o)

      Slet
  4. Jeg ELSKER mormor mad og du får det til at se totalt moderne og vildt idyllisk ud ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mormor-mad er det bedste :o) Ej, det ved jeg nu ikke rigtigt - ligner det ikke bare det som det altid ligner?

      Slet
  5. Er du klar over, hvor længe det er siden, jeg sidst har fået karbonader????? Ååååh Camilla, når du er kommet på plads i dit nye hus, så må du love, at du holder indflytterfest med "mormor-mad" på menuen :D Du er en knag til at lave det - lige som vor mutter laver det, og nej - det var IKKE en hentydning til din alder, selvom jeg jo blot er et lille kid ;) Haha.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt at du nåede at fortælle mig, at det ikke var min alder du hentydede til ;o) Jeg skal nok love at lave mormor-mad når jeg er kommet på plads... det kan være at det kommer til at kræve en lille afstemning mellem de kære gæster hvad menuen skal stå på ;o)

      Slet
    2. Det lyder som en vildt god idé :) Lad os holde fast i den tanke ;)

      Slet
  6. Aldrig har jeg set så smuk en anretning og så flot et billede af karbonade med grønærter og gulerødder! Jeg kan slet ikke lide grønærter og gulerødder på den måde, men det er da lige før jeg ville springe på det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød :o) Jeg synes nu ikke at det specielt pænt ud! Faktisk synes jeg, at der ser enormt kedelig ud, men hvis det ser appetitligt ud, kan jeg da kun blive glad :o)

      Slet
  7. Camilla, det ser godt ud, meeen, du har da vist glemt, at der SKAL en masse hakket frisk persille i! Det liver ikke kun op på retten, den smager også meget bedre. Når det skal gå rigtig vildt til, kommer jeg også asparges i; det giver en fin smag til stuvningen og pynter gevaldig på retten.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Skal og skal - jeg har aldrig nogensinde fået det med persille i :o) Hvorfor skal jeg ikke kunne fortælle dig, men jeg gætter på, at det enten er fordi min mor eller far ikke har brudt sig om det med persille i, eller blot fordi min mor heller aldrig har lavet det med persille i. Det kan kun blive et gæt. Jeg kunne dog godt forestille mig, at det ville være godt med persille i :o)

      Slet
  8. Mormor mad er altså bare godt :-) Tilføjer lige denne til inspirations listen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mormor-mad ER bare det bedste :o) God fornøjelse, når du kommer så langt som til lave det :o)

      Slet
  9. Der har gennem hele min opvækst været persille i. Det giver det sidste pift.👍

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...