torsdag den 22. november 2012

Mormor-mad: Tarteletter med høns i asparges

En gang imellem, ej - det er løgn, ret tit faktisk - får vi mormor-mad herhjemme. Jeg er nok meget gammeldags i min madsmag, og også i hvad jeg har af evner i køkkenet. Jeg er bedst til at lave traditionel dansk mad - opbagt sauce osv.

I dag fik vi en rigtig traditionel ret, nemlig tarteletter med høns i asparges. Jeg kan dog med skam i stemmen sige, at junior er stadig ikke til høns i asparges :o) Men mon ikke han lærer det på et tidspunkt... Oprindeligt skal man jo nok koge en hel høne sammen med diverse grønt og urter, men denne version er lidt mere enkel, og derfor måske heller ikke helt så smagfuld, men stadig absolut skøn :o)


Tarteletter med høns i asparges (2-3 pers.)
2-3 stk kyllingebryst
1 spsk olie
1-2 spsk mel
1 dåse asparges - eller friske hvis de er i sæson
1 pakke tarteletter
salt og friskkværnet peber

Sæt en gryde over lidt vand. Læg kyllingebrysterne i, når vandet koger og tilsæt ½-1 tsk salt. Lad det koge indtil kødet er gennemkogt (ca. 15 min.) Tag kødet ud, og lad væsken stå indtil kogesnask er faldet til bunds.

Rør olie og mel sammen i en lille gryde. Tilsæt væsken fra en dåse asparges, sæt det over blusset og kog op under piskning. Tilsæt kyllingevandet (uden bundfald) indtil saucen har en passende konsistens. Smag til med salt og peber og lad det simre 5 minutter.

Opvarm tarteletterne efter anvisning på pakken, til sæt asparges og kyllingebryst i tern til saucen, når tarteletterne mangler 2 minutter og varm godt igennem. Hæld saucen i, drys med lidt persille og server straks, evt. med en salat eller nogle grøntsager til.

14 kommentarer:

  1. MMMMMmm! Jeg har bare drømt om at få tarteletter med høns i asparges SÅ LÆNGE!!

    Det er egentlig sjovt for tarteletter er noget som jeg laver forholdsvis ofte på arbejde, men aldrig, eller i hvert fald meget sjældent, noget jeg laver derhjemme! Skam på skam med mere skam! For det er bare rigtigt lækkert :) Mon ikke det kommer på julemenuen så? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tarteletter med høns i asparges er bare SÅ godt :o)

      Så er grunden til at jeg laver dem hjemme nok, at jeg ikke får tarteletter tit nok ude i byen :o) For ja, det er lidt en kantine-ret, men mange af de steder jeg har arbejdet har der ikke været nogen kantine (damn!) Du burde dog helt sikkert sætte det på julemenuen :o)

      Slet
  2. Som om det ikke var nok lige at have set Brødrene Prices lækre mormor-tarteletter og så dem her nu .. Mmmm .. Mon ikke der snart dukker et par stykker op til en julefrokost eller to . Man kan altid håbe ;) de ser lækre ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sorry ;o) Jeg må straks se hvordan Brødrene Price laver dem, og så skamme mig over hvor elendige mine nok er i sammenligning ;o)

      Slet
  3. Uha, hvor lækkert - glæder mig til tarletterne til årets julefrokoster. Mmh, elsker mormormad!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte også vidunderligt :o) Mormormad er bare det bedste :o)

      Slet
  4. ikke dårligt, skal ud til farmors fødselsdag idag
    og gæt hvad med forretten står på? haha præcis det samme.. mmh

    Kig fordi min blog og deltag i min giveaway om et
    super lækkert ur fra Dyrberg/Kern <3

    God weekend ;D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - ja, hvem der bare skulle til fødselsdag med tarteletter på menuen :o)

      Jeg vil snarest kigge forbi og tjecke din giveaway :o)

      Slet
  5. Tusind, tusind tak for opskriften!
    Den kom som sendt fra himmelen i torsdag - jeg holdt nemlig "julefrokost" for et par veninder i går, og der skulle vi have tarteletter.
    Jeg må sige, at det er en meget lækker og nem opskrift, som jeg absolut skal lave igen en anden gang - og nu glæder jeg mig bare til frokost, hvor jeg skal have resterne ;).
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :o) Jeg er glad for, at du kunne bruge den, og for de meget rosende ord! Det er nemlig en simpel, men meget lækker opskrift :o)

      Slet
  6. Mormor mad er altid godt og særligt tarteletter. Det er bare som om dem min mormor laver altid smager bedre end dem jeg selv laver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt rigtigt :o) Tarteletter er altså bare det skønneste! Øv, at du ikke helt kan matche din mormors, men sådan tror jeg altid det er. Jeg kan faktisk ikke huske min mormors mad overhovedet, så jeg aner ikke om hun var god i køkkenet :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...