tirsdag den 13. november 2012

Havregrødsboller

Jeg bagte forleden dag nogle rigtigt lækre boller. Jeg var på jagt efter en opskrift på en bolle som var lidt grov, men som ikke var fyldt med kerne, da det er den type vi nok bedst kan lide her i huset. Det er også det bedste for junior, da kernerne godt kan være lidt voldsomme for små maver :o)

Jeg ville også gerne finde en lækker og svampet bolle, som kunne bruges til mellemmåltider eller som tilbehør til suppe osv. En sådan opskrift fandt jeg inde hos Valdemarsro - og de kan klart anbefales! Jeg fulgte opskriften næsten helt - tilsatte lidt mere salt og lidt mere mel, men smider den alligevel lige herinde også.

Havregrødsboller - 16 stk. (Valdemarsro)

2 dl kogt, lun havregrød
3 dl koldt vand
25 g gær
1 dl ymer
2 dl rugmel
2 dl grahamsmel
6-7 dl sigtet speltmel
1-1½ tsk salt

Havregrød, vand og gær kommes i en stor skål og røres godt rundt. Når massen er ensartet kommes ymer, salt og rugmel i. Rør igen til massen er ensartet, tilsæt grahamsmel og rør igen. Når massen er ensartet, rører du en lille smule sigtet speltmel i ad gangen. Rør hele tiden og når du ikke kan rører længere æltes dejen godt igennem på køkkenbordet - eller i en røremaskine. Den må gerne være let klistret, når den sættes til hævning i skålen med et viskestykke over.

Lad dejen hæve i skålen i mellem 1-2 timer. Slå sammen og ælt igen. Del dejen i 16 ens stykker, som formes til boller og sættes på en bageplade med bagepapir. Lad igen hæve i en 1/2 – 1 time med viskestykke over. Pensl med pisket æg, og drys med en smule havregryn. Bages derefter i en forvarmet ovn på 200 grader i 20-23 minutter.

12 kommentarer:

  1. Dem tror jeg at jeg vil lave når jeg vågner fra nattevagt engang i morgen (i dag?) eftermiddag :) De lyder skønne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes de er super lækre :o) Gad vide om du fik dem prøvet?

      Slet
    2. Det gjorde jeg :D hvem havde troet det ;) de blev så lækre

      Slet
    3. Det er jeg glad for at høre :o) Jeg har også allerede bagt portion nr. 2 :o)

      Slet
  2. Uhmmm dem skal jeg helt sikkert prøve til mellemmåltid til den bette herhjemme også for vi får ALT for meget hvidt brød - måske manden endda kan overtales til at spise et par stykker ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg bestemt at du skulle prøve! De er i hvert fald blevet modtaget meget godt her i huset - Junior spiser dem glædeligt uden nærmest at holde pause :o)

      Slet
    2. Wauw og ham der ellers slet ikke er til hjemmebag ;) Det kan være det har ændret sig?

      Slet
    3. Det vides ikke med bestemthed, men disse er han i hvert fald fan af :o) Man kan dog have love at håbe :o)

      Slet
  3. Tænker det samme som Agnethe, de må være gode til de små :-) tror jeg skal have lavet en portion for at se om de falder i prinsessens smag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg bestemt, at du skulle - for de er virkelig lækre :o) Jeg vil dog ikke stille garanti for, om de falder i prinsessens smag ;o)

      Slet
  4. Uh har lige bagt dem, og de er da bare super lækre! Tak for den gode opskrift! De gik også rent hjem hos kæresten som ellers ikke er så meget til "det der grove" ;)


    - Michelle // Stinkywinkysverden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er nemlig bare SÅ gode :o) Jeg skal vist også snart have bagt en ny omgang - for vi er også allesammen glade for dem herhjemme :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...