onsdag den 8. oktober 2014

Hjemmelavede fiskefrikadeller

Vi er ret begejstrede for fiskefrikadeller her i huset, men må ærligt indrømme, at vi som regel køber færdig fiskefars, da de par gange jeg har forsøgt selv ikke rigtigt har været nogen succes. Desværre synes jeg ikke, at den fiskefars man kan få i vores normale supermarked er særlig god, og når fiskemanden kommer om torsdagen glemmer jeg som regel alt om fiskefrikadeller. I sidste uge prøvede jeg dog igen selv at lave dem, efter at have købt hakket fisk hos fiskemanden og kigget lidt på det store internet efter en god opskrift. Det fandt jeg! De blev SÅ gode, og kommer bestemt til at blive lavet herhjemme igen - de er så dog liiiiige en anelse usunde, da der er fløde i, men måske jeg eksperimenterer med mælk næste gang.

Noget af de allerbedste ved fiskefrikadeller er, at det udover at være børnevenligt og samtidig indeholde fisk, også er godt til mange forskellige slags tilbehør. De er gode lune på en rugbrød, med ovnkartofler og råkostsalat, nye, pillede kartofler eller som vi fik forleden, med stuvede kartofler og grøntsager. 

Fiskefrikadeller
(opskrift oprindeligt herfra)

500g hakket fiskefars
1 løg
25g maizena
25g hvedemel
1 æg
1 dl piskefløde
evt. 1/2 dl sødmælk
salt og friskkværnet peber
olie og smør til stegning

Rør farsen sej med salt og peber. Pil og blend løget i en minihakker eller hak det MEGET fint. Tilsæt det til farsen sammen med maizena og hvedemel. Rør æg og fløde i, og tilsæt evt. en smule sødmælk indtil farsen har en passende konsistens. Den må ikke være hverken for fast eller for blød.

Sæt fiskefarsen på køl i 1/2 - 1 time. 

Form frikadellerne og steg dem med mellemhøj varme på en stegepande i en blanding af olie og smør.

Server straks med remoulade, citron og det tilbehør du lige synes.

Jeg kan med sikkerhed sige, at det klart er de bedste hjemmelavede fiskefrikadeller jeg har smagt, og vil bestemt ikke tøve med at lave dem igen. Næste gang kunne jeg godt finde på at tilsætte lidt sprødstegt bacon eller måske en håndfuld gode rejer - dog ikke samtidig ;o)





6 kommentarer:

  1. Jeg elsker altså også fiskefrikadeller, og synes det er så dejligt at man kan variere det, når man laver det selv. Citron og dild - chili og rødløg eller feta og oliven - yumyumyum.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig skønt, at man kan variere det! Uh, citron og dild - det må prøves :o) Jeg må indrømme, at jeg er ikke helt overbevist om feta og oliven, men det har nok noget at gøre med min aversion mod oliven ;o)

      Slet
  2. Uhmm de ser tosse gode ud! Jeg tror faktisk det er nøjagtig samme opskrift som jeg bruger til fiskefrikadeller, for der er også fløde i, men det kan sagtens erstattes med sødmælk eller en måske bare en madlavningsfløde i stedet for piskefløden men altså jeg synes jo alt smager bedre med piskefløde og børnene skal jo have deres fedt et eller andet sted fra, så helt dårlig samvittighed får jeg nu ikke af at bruge fløde ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. De smagte også skønt! Ja, det er nu ikke så ringe med fløde - det er nok bare mest moren, der ikke har så godt af det ;o) Jeg tror som nævnt også, at jeg prøver med mælk næste gang, men jeg har nok et eller andet med, at første gang jeg prøver en opskrift vil jeg gerne lave den som der står, for ellers synes jeg det kan være svært at vurdere om det er en succes :o)

      Slet
  3. De ser rigtig gode ud. Fiskefrikadeller er også et hit her i huset :-) Synes tit at den fars man kan købe er alt for fint hakket, men kan godt gå an hvis det skal gå hurtigt. Men eller ja så er det nu bedst at lave dem selv :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De smagte også skønt! Jeg har egentlig ikke normalt noget imod den finthakkede fars, men dem som vi kan købe herude er meget melet i farsen og det bryder jeg mig ikke om! Men med denne opskrift, tror jeg bestemt at vi kommer til at lave dem selv igen :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...