fredag den 1. februar 2013

Middag med mafiaen

Altså cupcakemafiaen :o)

I onsdags var jeg nemlig så heldig at få lov at lægge hus til en hyggelig middag med alle de andre kære piger. Fordi husbonden var i København og jeg dermed skulle forsøge både at se efter Junior og lave mad til gæster, valgte jeg at lave en menu, hvor det meste af det blev forberedt om formiddagen. Det blev til en omgang Chili con Carne med Cornbread - begge fra Newyorker by Heart - Amerikansk Homecooking, og en såkaldt Grashopper Pie.

Det var som altid super hyggeligt at have pigerne på besøg - det er det jo altid. Junior nød det også - især da han kunne vise sin klovnesamling frem til Kristine ;o) - og derfor var den unge mand bestemt heller ikke tilfreds med situationen, da han skulle i seng!

Anyway, videre til opskrifterne. Jeg lavede en dobbelt portion chili og ændrede lidt på mængderne, så opskriften kommer her hvordan jeg lavede den :o)


Chili con Carne (Newyorker by Heart)
dobbelt portion til 8 pers.

1000g hakket oksekød
8 fed hvidløg, finthakket
4 løg, finthakket
4 stilke bladselleri, finthakket
4 snackpeber, skåret i små tern
olie til stegning
4 dåser hakkede tomater
2 dåser koncentreret tomatpure
1 dl vand
30g mørk chokolade, 85%
2 dåser chilibønner
1 dåse brune bønner, uden lage
salt og friskkværnet peber

Krydderiblanding:
4 tsk spidskommen
2 tsk tørrret oregano
2 tsk. stødt koriander
2 spsk stødt chilipulver

Bland krydderiblandingen i en lille skål. Varm lidt olie op, og brun kødet. Skru ned for varmen og tilsæt løg, hvidløg, peberfrugt og bladselleri. Lad det sautere, til grøntsagerne bliver bløde, men uden at de tager farve. Krydr med lidt salt og friskkværnet peber.

Tilsæt tomatpuréen, bland den godt sammen med grøntsagerne, og lad det steget et minuts tid under omrøring. Tisæt, hakkede tomagter, vand og krydderiblanding, bland godt, og krydr atter med lidt salt og peber. Læg låg på, skru ned for varmen, og lad det simre i 1 times tid.

Tilsæt de 2 slags bønner og chokoladen, og lad det simre uden låg i ca. 15 minutter, til bønnerne er varmet godt igennem og chokoladen er smeltet. Smag til, og server med revet cheddar, cremefraiche, nachos, (hjemmelavet) guacamole, ris og cornbread.

Det er en SKØN chili con carne. Jeg sparede lidt på bønnerne, da husbonden ikke er så vild med bønner, og da jeg ikke have chipotlepulver undværede jeg blot det. Jeg lavede den som sagt om formiddagen, smed bønner og chokolade i, og rørte rundt og stillede den derefter på køl. Inden vi skulle spise tog jeg den så ud igen og gav den ca. 10 minutter til den var godt varmet igennem.



Cornbread (Newyorker by heart)

130g fint majsmel
120g hvedmel
4 tsk bagepulver
1/2 tsk natron
1/2 tsk groft salt
140g majskerner (drænet fra dåse)
3dl kærnemælk
60g smør, smeltet og let afkølet
1 æg
2 tsk flydende honning
75g revet cheddar
1 frisk rød chili, udkernet og skåret i små tern

Bland majsmel med hvedemel, salt, bagepulver og natron i en skål. Rør kærmemælk, smeltet smør, æg, og honning sammen i en anden skål. Hæld blandingen ned til melet, tilsæt chili, cheddar og majskerner. Rør rundt med en træske, til det netop kun er blandet. Rør ikke mere end højst nødvendigt.

Beklæd en lille bradepande, ca. 30x25cm, med bagepapir og hæld dejen i formen. Bag med 220 grader i 15-17 minutter til brødet er gyldent og gennembagt. Lad det afkøle i et par minutter, inden det løftes ud af formen og køles lidt mere af på en rist. Server lunt og friskbagt sammen med chilien.

Ifølge opskriften skulle der 2 tsk groft salt i. Det gjorde jeg, men synes faktisk at det var lidt for salt, derfor har jeg kun skrevet 1 tsk salt her i opskriften. Ellers syntes jeg, at det smagte KANON godt, uf - så lækkert. Lidt som en blanding af brød og tykke pandekager.

Lånt af Line

Grashopper Pie (Humingbird Bakery - Kage Dage)
10-12 pers.

Kiksebund:
250g chokoladekiks
150-175g smeltet smør

Fyld:
180g store hvide marshmallows
1 3/4 dl sødmælk
1/4-1/2 tsk. pebermynteessens - jeg brugte den nye Naturlig Pebermynte Ekstrakt fra Dr. Oetker
1 knsp grøn frugtfarve
6 dl piskefløde

1 tærtefad, 23cm i diameter

Blend kiksene til fine krummer i en foodprocessor. Tilsæt det smeltede smør, kør igen og når der er nok smør i til at det begynder at samle sig stopper du.

Kom krummemassen i formen, og tryk den ned mod bunden og ud i kanten med bagsiden af en ska. Stil formen i køleskabet i 30-40 minutter.

Kom mælk og marshmallows i en gryde, og smelt marshmallows ved lav varme. Tag gryden af varmen, og rør pebermynte og frugtfarve i. Stil det til side, og lad det køle af i 15-20 minutter.

Hæld 3dl fløde i en skål og pisk det til skum. Fold marshmallowblandingen i. Hæld fyldet over kiksebunden og stil kagen i køleskabet i mindst 1-2 timer.

Lige inden kagen skal serveres, piskes resten af fløden til skum og fordeles ovenpå kagen.

Jeg synes det smagte godt, men ifølge opskriften skulle der 1/4 tsk pebermynte i, og det var ikke helt nok. Jeg tror nærmere 1/2 ville være bedre. Desuden skulle jeg også have ladet marshmallowblandingen køle af i længere tid, det skilte en smule da det blev blandet med fløden. Jeg tror gik lidt ud over konsistenten, og gjorde at der kom et lidt mærkelig lag i bunden ad fyldet. Så lad det endelig afkøle rigtig godt inden det bliver blandet med fløden. Nå, ja - og så sad kagen også ubehjælpeligt fast i fadet, så det var svært at få nogle pæne stykker! Men jeg var ret vild med konceptet, og er allerede ved at overveje en alternativ udgave inde i hovedet :o)


Jeg var jo også så heldig at få lidt lækre værtindegaver: Popcorn on the cob (cool!), farverige pastaplader, smukke lanterner og servietter og en lækker hjemmelavet granola. Hvor heldig har man lov at være :o)




6 kommentarer:

  1. Umm det ser godt ud. Tror jeg skal have afprøvet det Cornbread, næste gang vi skal have Chili :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smagte også skønt! Jeg kan klart anbefale det Cornbread - det var bare SÅ lækkert!

      Slet
  2. Hahahaha, åååh ja - klovnesamlingen. Den var nu også sød :) Og Victor mente jo tydeligvis det samme :) Han er skisme en dejlig basse :)

    Endnu en gang tak for en dejlig aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, han var noget stolt af sin klovnesamling, og især at vise den frem til kønne damer :o)

      Han takker for de rosende ord om ham :o)

      Slet
  3. Kan man lave kagen dagen før og så bare lægge flødeskum på inden den skal serveres? Er meget inspireret men kan ikke nå at lave den fra bunden den dag jeg har den i tankerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg bestemt sagtens, at man kan. Vi fik i hvert fald rester dagen efter og der var den ikke ringere. Dog ville jeg nok også, som du selv nævner, vente med fløden til lige inden servering :o) God fornøjelse med kagen

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...