søndag den 12. januar 2014

Karamel Popcorn

I min verden er der ikke nogen meget bedre kombination end film og popcorn. Når jeg er i biografen er det nærmest fysisk umuligt for ikke at købe popcorn :o) Jeg ved godt, at det også er det der er meningen fra biografernes side, men jeg elsker dem! Til gengæld synes jeg sjældent, at popcorn derhjemme er den samme oplevelse (det skulle da lige være som til husbondens og juniors fødselsdag, hvor vi havde lejet en rigtig popcornmaskine!)

Derfor fik jeg i stedet lyst til at prøve en anden slags popcorn herhjemme, så det mere et noget for sig selv end en skuffelse i forhold til dem i biografen. Valget faldt på popcorn med karamel og jeg er STOR fan - MUMS!!! :o)

Popcorn med karamel (2-3 pers.)

80g popcorn kernals 2 tblsp sunflower oil 40g butter 40g WHITWORTHS LIGHT SOFT BROWN SUGAR 2 tblsp golden syrup - See more at: http://www.whitworths-sugar.co.uk/recipe/homemade-toffee-popcorn/#sthash.pLwApFHI.dpuf
75g popcornkerner
2 spsk solsikkeolie
40g smør
50g lys muscavadosukker - eller 25g brun farin og 25g almindelig sukker
3 spsk lys sirup

Hæld popcornkerner og olie i en stor gryde. Ryst den lidt, så alle kernerne er dækket af olien. Læg låg på og pop popcornene ved middel varme indtil der går 2 sekunder mellem kernerne popper. Tag ikke låget af gryden, men fjern den først fra varmen og hæld derefter popcornene i en stor skål.

Put smør, sukker og sirup i en lille tykbundet gryde og lad det koge op under omrøring. Lad det koge godt igennem, mens der røres hele tiden, i et par minutter. Hæld popcornene tilbage i gryden, hæld karamellen over og bland godt.

Server enten når de er til at røre ved, eller bag dem videre i ovnen (for at tørre dem lidt ud) ved 100 grader i 30-60 minutter. Ved at bage dem, tror jeg også, at karamellen bliver mere sprød.


80g popcorn kernals 2 tblsp sunflower oil 40g butter 40g WHITWORTHS LIGHT SOFT BROWN SUGAR 2 tblsp golden syrup - See more at: http://www.whitworths-sugar.co.uk/recipe/homemade-toffee-popcorn/#sthash.pLwApFHI.dpuf





8 kommentarer:

  1. Det lyder lækkert. Jeg er VILD med din popcorn-skål. :-)

    www.ensunderehverdag.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også super lækkert! Ja, er den ikke sød? Jeg er også helt pjattet med den, selvom det naturligvis er lidt vanvittigt, at have en skål der kun kan bruges til popcorn ;o)

      Slet
  2. Elsker popcorn. Synes også de høre sig til i biografen :-D
    Har aldrig smagt denne slags, men kunne godt forestille mig de er gode :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Popcorn er bare det bedste :o) De er meget anderledes end almindelig popcorn, men SÅ gode, mmmmm!

      Slet
  3. Ahmmen du kommer da med den ene lækkerbisken efter den anden! Dette her må jeg da prøve, som stor karamel-elsker, må den da gå rent ind :D

    SvarSlet
    Svar
    1. De er SÅ gode! Så hvis man elsker karamel, er de er MUST!!! :o)

      Slet
  4. kan de holde sig et par dage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg bestemt godt, at de kan. Jeg tror, at karamellen beskytter selve popcorn'en lidt

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...