onsdag den 13. august 2014

Grove gulerodsbrud

Åh, jeg må desværre indrømme, at jeg synes ikke madpakker er det mest spændende i verden. Hverken til mig selv eller til junior, som skal have med i børnehave. Personligt er jeg mest til rester, når jeg skal have en madpakke med, men jeg har heller aldrig være så begejstret for rugbrød. I børnehaven skal junior have en madpakke med og 2 gange "frugt" - dvs. det behøver ikke nødvendigvis være frugt, men skal være noget sundt og nærende. Derfor tænkte jeg, at jeg ville bage nogle boller til ham, som udover at smage godt også var lidt sunde. Jeg eeelsker gulerodsbrud, men de oprindelige er jo ikke vanvittigt sunde og derfor valgte jeg at forsøge mig med nogle gulerodsbrud i en lidt grovere udgave og de er blevet en stor succes! Så de ryger bestemt i frugtposen en gang imellem i fremtiden.

Jeg har i øvrigt været ved at finde lidt opskrifter rundt omkring på ting, som jeg kan putte i hans madpakke, så det ikke altid bare er 2 stykker frugt. Men hvis der er nogle af jer, der har en god opskrift, som er en succes i madpakkerne, så fortæl meget gerne om det i kommentarfeltet :o)

Jeg tog udgangspunkt i Claus Meyers opskrift, men tilføjede lidt grove elementer, så derfor kommer opskriften herunder. Ifølge opskriften skulle der i øvrigt blive 12 stykker, men jeg fik 19 og de er stadigvæk pænt store - ligesom dem ved bageren - så jeg tør slet ikke tænke på størrelsen, hvis jeg kun lavede 12!

Grove gulerodsbrud med rugkerner
18-20 stk.

50g gær
5 dl lunkent vand
ca. 900g hvedemel
150g fuldkornshvedemel
50g sukker
15g havsalt
75g blødt smør
2 æg
4 skrællede og revne gulerødder
150g Groft knuste Rugkerner

Sæt rugkernene i blød i vand, der i starten er 60 grader varmt, i 3 timer.

Hæld de 5 dl lunken vand i en skål og opløs gæren deri. Tilsæt sukker, salt, fuldkornshvedemel og det meste af hvedemelet. Hold lidt tilbage, for lige et tjekke om konsistensen passer. Ælt det godt sammen og tilsæt derefter det bløde smør. Ælt videre i 6-8 minutter indtil dejen er god og smidig. Dejen skal være så fast, at den nemt kan æltes på bordet. Det er lettest at ælte dejen med en røremaskine, men ellers kan du også sagtens bruge håndkraft. Læg dejen på et melet bord og lad den hæve under et viskestykke i 1 time.

Lav efter hævningen en fordybning i midten af dejen og slå æggene ud heri. Tilsæt revne gulerødder og de afdryppede, opblødte rugkerner og fold dejen sammen til en stor kugle. Brug en metalbordskraber eller en kniv til at hakke dejen i småstykker med, så du får fordelet fyldet godt i dejen. Dejen skal ikke være jævn, men bare let sammenhængende. Når den er hakket helt i stykker lægger bruger du begge hænder til at putte et brud over på bageplader beklædt med bagepapir. Det ligner noget makværk, men lad dig ikke skræmme! Lad brudene hæve igen i 1 time og bag dem derefter ved 220 grader i ca. 15 minutter, indtil de er gyldne og gennembagte. Afkøl dem efter bagning på en bagerist.

Brudene smager allerbedst lige efter bagning, men bliver også ganske gode efter en tur i fryseren og genvarmet i ovnen eller på en brødrister. De kan dog også sagtens spises, når de blot er tøet op i en frostpose på køkkenbordet.


2 kommentarer:

  1. Åh de er så sjove at lave på den måde, det sviner så dejligt :D
    De ser i øvrigt eminent gode ud. Nogle gange ærgrer jeg mig over, at Dexter ikke skal have madpakke med, for det ville være sjovt at finde på noget spændende (den første uge, derefter ville det sikkert bare blive rugbrød med leverpostej...)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det skønneste svineri ;o)

      Jeg har været i gang med madpakker i et par uger nu, og det hænger mig som nævnt allerede ud af halsen! Vi er røget på leverpostej mm. allerede, men Victor spiser 2 hele skiver rugbrød hver dag indtil videre, så hvis det er spændende nok til, at han gider æde det, så er jeg godt tilfreds :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...