mandag den 18. august 2014

Sausage and mash

Sausage and mash eller Bangers and mash - altså pølser og kartoffelmos er en af favoritterne, når det kommer til pub-mad når husbonden og jeg er i England. Engelske pølser er som regel ferske, og selvom jeg også godt kan lide almindelige danske pølser, så er der noget specielt over de ferske - de går ligesom til nogle andre ting. Heldigvis er der begyndt at komme flere ferske på markedet herhjemme - dog mest om sommeren, hvor de nok er beregnet til en tur på grillen. Jeg fik dog fingrene i en pakke og serverede i stedet en omgang sausage and mash, som vi alle var stor fan af! Mums!

Selvom sommeren har været dejlig og solrig og lang, så glæder jeg mig nu alligevel over, at vi kommer til den sæson, hvor jeg synes maden er allerbedst. Comfort food - varmende og nærende simre-retter. Jeg er FAN! 

Sausage and mash
3 pers.

6 ferske pølser
2 løg
½ tsk tørret timian
2 tsk god sennep - jeg brugte denne med grillet krydderier
500ml bouillon - gerne okse, men eller kan grøntsags også gå
salt og friskkværnet peber
2 tsk smør
2 tsk hvedemel

800g kartofler, velegnede til mos - jeg plejer gerne at bruge bagekartofler
100-150ml mælk
salt

lidt grøntsager efter smag - her champignon og friske grønne asparges


Forvarm ovnen til 200 grader.

Put pølserne i et ovnfast metalfad og stil dem i den varme ovn. Lad dem stege i 10 minutter, vend dem og giv dem 5 minutter mere, eller indtil de er pænt brunede på ydersiden.

Skær løgene i skiver og læg dem i fadet. Bland timian og sennep i bouillonen og hæld det ligeledes i fadet. Stil igen fadet i ovnen og lad det stege i yderligere 20 minutter, eller indtil pølserne er gennemstegte og løgsaucen er let tyknet.

Skræl kartoflerne, skær dem i små tern og kog dem i usaltet vand indtil de er helt møre. Pisk dem derefter med mælk indtil det har en passende konsistens og smag til med salt.

Rengør champignon og bræk enden af aspargesene og steg dem i lidt olie på en pande, til de er møre.

Hvis du har et komfur som kan klare et ovnfast metalfad ovenpå, så lav endelig saucen færdig deri, men ellers gør som jeg.

Tag fadet med pølserne ud af ovnen og læg pølserne tilside. Smelt smør i en gryde og rør melet i. Tilsæt lidt af bouillonen fra fadet og pisk det godt sammen med mel og smør, så der ikke kommer klumper. Tilsæt resten af bouillonen og løgene og lad det koge sammen i nogle minutter og smag til med salt og friskkværnet peber. Giv det eventuelt en dråbe kulør, hvis farven er lidt for fesen. Hæld pølser og sauce tilbage i fadet og giv det eventuelt lige et par minutter i ovnen for at varme godt sammen inden det serveres med kartoffelmos og grøntsager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...