mandag den 10. oktober 2011

Rødbeder med æble-tahindressing

I sidste uges kasse fra Skagenfood skulle vi have haft stribede rødbeder, men det kunne desværre ikke lade sig gøre, så i stedet var der bare almindelige rødbeder med kassen, og heldigvis kunne opskriften fungere ligeså godt til almindelige rødbeder :o)


(Stribede) rødbeder med frisk æble-tahindressing og ristet sesam - 4 pers. (Skagenfood)
Ingredienser
  • 1000 g (stribede) rødbeder
  • 2 stk æbler
  • 1 fed hvidløg
  • 5 spsk græsk yoghurt
  • 2 spsk citronsaft
  • 2 spsk tahin
  • 4 spsk sesamfrø
  • 1 tsk olie
  • 1 stk forårsløg
  • salt og peber
Kog rødbederne møre i usaltet vand, gnid skindet af og skær rødbederne i tynde skiver. Skær æblerne i små tern og pres hvidløget. Rør begge dele sammen med yoghurt, citronsaft, tahin, salt og peber. Rist sesamfrøene lysebrune i olien og vend dem med et nip salt. Snit forårsløget i fine tynde skiver. Anret rødbeder på et fladt fad, kom dressingen på og drys forårsløg og ristede sesamfrø henover. Server som tilbehør til fx ovnstegt kylling, bagt fisk eller svinekam med sprød svær.

Vi fik det med ovnbagte rødspættefiletter (ca. 15 min. i ovnen ved 180 grader). Det smagte rigtig dejligt - sødt og syrligt - sprødt og blødt på samme tid. Det kan klart anbefales.


10 kommentarer:

  1. Hold da op hvor ser det lækkert ud. Mine tænder løber for vildt i vand.

    SvarSlet
  2. wooow Camilla - mums hvor ser det da bare vildt lækkert ud. Var tahin-smagen meget intens? For har jo en herhjemme, som ikke er helt så meget efter den smag, som jeg er :) I så fald, gør det så noget, hvis man halverer mængden af tahin tror du?

    SvarSlet
  3. Det ser da superlækkert ud. Altså jeg har ikke den store fidus til de der stribede rødbeder - de er så fine når de er rå, men lige så snart man har varmet dem op, bagt eller kogt eller hvad man nu foretager sig med dem, så er de bare ligesom almindelige rødbeder - Hrmpf!!!

    SvarSlet
  4. Hold da op, det ser godt nok lækkert ud!! :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  5. OMG det ser bare super lækkert ud og vildt fancy i forhold til den aftensmad vi har fået i dag... Jeg må altså prøve nogle af de der fine opskrifter af på et tidspunkt, som du er så god til at poste - det er jo helt vildt spændende!!!

    SvarSlet
  6. Uhm, ser lækkert ud!
    Får desværre nok ikke Kristian til at spise hverken rødbeder eller fisken, haha..

    SvarSlet
  7. Hej Camilla!

    Jeg arbejder hos Skagenfood og synes at det er nogle dejlige billeder af rødbedesalaten, som du har lagt på din blog.

    Må vi have lov at bruge dit billede, mod at vi sender dig en fiskepakke for det? Du må meget gerne skrive til mig på birgit@skagenfood.dk.

    SvarSlet
  8. Bianca - tak, det smagte også dejligt :o)

    Kristine - tak, næ, jeg synes ikke det var så vildt. Jeg har faktisk aldrig arbejdet med tahin før, så jeg ved ikke om det var normalt. Men jeg tror sagtens at du kan halvere mængden :o)

    Anne - jeg tror faktisk ikke jeg har prøvet stribede rødbeder, men hvis de "bare" ligner almindelige når de er tilberedt, ja så er der ikke meget grin ved dem ;o)

    Birthe - tak, det var også meget lækkert

    SvarSlet
  9. Merete - det kan klart anbefales, meget lækkert :o)

    Agnethe - du kan sagtens prøve nogle af opskrifterne fra Skagenfood, de er rigtig gode, og faktisk ikke så komplicerede som de tit ser ud til... det her ser måske nok fancy ud, men var ikke svært overhovedet :o)

    Sabina - så kan jeg godt se, at du støder panden lidt mod muren med denne opskrift hvis han hverken er til rødbeder eller fisk, lol :o)

    Birgit - tak for roserne, jeg skriver dig straks en mail :o)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...