lørdag den 24. marts 2012

Mel fra Amo + Lars' Rugbrød

Jeg var så heldig for nyligt at modtage en pakke fra Amo med deres 3 nye melsorter (plus en dejskraber, som jeg sidenhen er blevet FULDSTÆNDIG pjattet med :o).



Noget af det første jeg kastede mig over at bage, var den opskrift der var på rugbrød i det lille medfølgende hæfte. Grunden til dette valg var, at jeg længe gerne har villet prøve at bage mit eget rugbrød, og dette kræver ikke surdej (yay - mere om dette jubel-udbrud i et senere indlæg).

Lars' Rugbrød - fra Amo
1 stk.

800 g Evolo Fuldkornsmel af rug
150 g Amo Vinjett Hvedemel
20 g salt
50 g hørfrø
75 g solsikkekerner
25 g gær
1/2 ltr. kærnemælk
1/4 ltr. hvidtøl
Ca. 50 ml vand

Pynt:
Sesamfrø
Birkes

1. Kærnemælken lunes til 37C. Hvidtøl og gær tilsættes. Pisk med piskeris til gæren er opløst.
2. De øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes på maskine eller med håndmixer med dejkroge ved lav hastighed i 5 min.
3. Lad dejen hvile i røreskålen, lunt og tildækket, i 30 min.
4. Form dejen til et rugbrød og strø pynten på. Læg brødet i en smørt bageform a ca. 3 ltr.
5. Lad dejen hæve, lunt og tildækket, til den når formens kant - ca. 1 time (afhængig af dejens temperatur. Er den ikke hævet på 1 time, så bare giv den tid - den kommer).

Bagetid: Ca. 1 time i en 285C forvarmet ovn (varmluft 265C) med en bageplade nederst i ovnen. Sæt brødet i ovnen og skru ned til 180C (varmluft 160C) og hæld samtidig 1 dl varmt vand på bagepladen i bunden af ovnen. Luk ovnen straks.
Afkøl brødet på en bagerist i 5 min. og pak det så ind i husholdningsfilm - derved slår dampen tilbage og skorpen bliver blød. Foretrækker du en sprød skorpe på rugbrødet, så lad det afkøle helt inden det pakkes ind.


For os er den helt store test ikke hvor godt rugbrødet er lige efter bagning - selvom det var mega godt :o) - men mere hvordan det opfører sig efter en tur i fryseren. Husbonden har kantine på sit arbejde, så han har ikke brug for rugbrød i hverdagene. Jeg ynder at få rester af aftensmaden fra dagen før, og tit er vi ikke hjemme til frokost i weekenden. Ergo, det er ikke fordi vi spiser de helt store mængder rugbrød herhjemme. Desuden er det tit, at det skal gå lidt stærkt og derfor skal brødet gerne kunne optøs i mikro'en. Heldigvis var det ganske fint både med optøet og ristet, så det er en succes, som jeg bestemt regner med at gentage :o)

14 kommentarer:

  1. Guf et skønt brød. og mht. den dejfætter der, så er jeg også bare vildt pjattet med den. Hvordan har man nogensinde kunne leve uden? :O

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg forstår heller ikke helt, hvordan man har kunnet leve uden ;o)

      Slet
  2. Det brød planlægger jeg også at bage af mit Amo mel. Hov, jeg fik da lagt dejskraberen ned i skuffen uden at ha' prøvet den. Den må jeg da finde frem, kan jeg høre:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du burde klart finde den frem :o) Brødet kan i hvert fald anbefales, jeg synes det er supergodt

      Slet
  3. Det ser super lækkert ud, så måske jeg skal kaste mig ud i at bage mit eget rugbrød igen. Det er vildt længe siden sidste forsøg, men der synes jeg bare ikke at det blev særligt godt..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har tit overvejet det med rugbrød, men har mange gange hørt at hjemmebag alligevel ikke var såååå fantastisk, men jeg synes i hvert fald at det her var rigtig godt :o)

      Slet
  4. Det er et virkelig flot brød, Camilla :)
    Glæder mig til selv at bage det på et tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Bitten :o)
      Det kan du også godt gøre, det er altså ret godt med hjemmebag :o)

      Slet
  5. Jeg har også brugt AMO når jeg skulle bage rugbrød men efter forskellige slags Rugmel sorter har jeg måtte ty til den dyrste Fra Aurion Nemlig Svejrug,kan anbefale den da den giver rugbrødet et extra pif.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal jeg da overveje, jeg er desværre nok ikke så god til at eksperimentere med mel, men plejer at bruge det samme som altid :o)

      Slet
  6. Hold nu op hvor ser det lækkert ud! Måske skulle jeg også kaste mig ud i det der rugbrødbagning, for herhjemme er det ikke små portioner vi får konsumeret, når den bette får favoritmorgenmaden (øllebrød) nogle gange om ugen...
    Tak fordi du vil dele med os andre :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det var så lidt :o) Jeg ville da anbefale dig at prøve det, det er ikke så svært men en smule tidskrævende.

      Slet
  7. Det ser rigtig godt ud og lyder dejlig let at lave. Jeg bager jo selv næsten alt vores rugbrød efter denne opskrift http://bybusk.dk/2011/07/07/torsdags-ta-da/ men den tager et par dage og kræver surdej. Så jeg skal da helt klart prøve at bage dette brød...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan i hvert fald sagtens anbefale dette brød, og det smager rigtig godt selvom det er simpelt. Dog tror jeg nok, at jeg næste gang vil prøve lidt flere kerner i :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...