fredag den 26. april 2013

Hjemmelavet Crunchie

Min absolutte favorit chokolade-bar hedder Crunchie. Den kan ikke umiddelbart fås i Danmark, måske har jeg set den i SuperBest, men den er i hvert fald ikke let tilgængelig. Mine svigerforældre bestiller tit varer fra Abigails, og plejer som regel at bestille et par stykker med til mig :o) Når jeg er i England sørger jeg også altid for at få mig et par stykker. Men det var egentlig pga. Crunchie, at jeg forleden dag gav mig i kast med at lave Honeycomb, så jeg kunne lave mine helt egne Crunchie. De er oprindeligt med lys chokolade overtræk, men jeg valgte at lave med både lys og mørk.

Honeycomb - James Martin

350g sukker
2 spsk glykosesirup
100ml flydende honning
100ml vand
1½ tsk natron
(spray)olie til at smøre formen med

100g lys chokolade
100g mørk chokolade

Spray en bageplade eller en mindre metal-bradepande med lidt olie.Mål de 1½ tsk natron op i en lille skål, så du har hele mængden klar på én gang.

Put sukker, honning, glykosesirup og vand i en tykbundet gryde, sæt et sukkertermometer i og bring det i kog. Når karamellen når 160 grader tages den af varmen.

Tilsæt natron og bland det hurtigt sammen, og hæld derefter straks blandingen ud på den smurte bageplade. Det begynder at boble op med det samme, lad være med at fedte for meget med det, men sørg for, at natronen bliver blandet ordentlig i.

Lad det køle helt af, og bræk det derefter i mindre stykker.

Smelt først den ene slags chokolade over vandbag og overtræk stykkerne af honeycomb, og drys med en smule fint knust honeycomb på den stadig våde chokolade. Smelt derefter den anden slags og gentag.

Stil dem evt. i fryseren i et par minutter for at chokke chokoladen og opbevar dem derefter køligt.

Åh, de smager SÅ godt! Men ikke kun smager de godt, jeg synes også, at de ser meget eksklusive ud med de lidt tilfældige faconer. Jeg er STOR fan, og synes det er skønt, at der findes et alternativ når jeg ikke kan få fat i originalen... som måske endda er bedre :o)

10 kommentarer:

  1. Oh my godness! ❤ Totalt yndlings chokoladebar også! Og jeg fik jo lavet honey comb i aftes også ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vidste jeg næsten at du ville sige :o) Den bedste chokolade-bar i verden!

      Hvor cool, at du fik lavet noget honeycomb i går - så er det her jo absolut næste skridt :o)

      Slet
    2. Absolut!

      Ja! Det var rigtigt sjovt at lave! Har ville prøve det før men aldrig taget mig sammen!
      Det ville være næste skridt hvis det ik var fordi det stort set er fortæret! Dog ikke af mig alene.. erhem

      Jeg fulgte din opskrift.. dog brugt jeg lys sirup og så bankede jeg natronen ind i karamellen.. Næste gang jeg skal lave det tror jeg jeg vil prøve en af de opskrift som også har gelatine i.. jeg ved ikke hvad det skulle gøre godt for.. men det kunne da være interessant at sammenligne..

      Slet
    3. Haha, jeg måtte også virkelig bruge min allerbedste viljestyrke for at have noget tilbage til det her ;o)

      Bankede natronen ind i karamellen?!? Jeg kan heller ikke helt gætte mig til, hvad gelatine skulle gøre, men glæder mig til at høre om resultatet :o)

      Slet
  2. Nøj hvor ser de gode ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er SÅ gode! En rigtig lækkerbidsken!

      Slet
  3. Mmmh, de skal prøves :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er næsten ligesom originalen... og muligvis bare lige en anelse bedre :o)

      Slet
  4. Ej dette må jeg prøve!! Vi kan købe crunchie på Færøerne importeret fra England, men nu da jeg bor i DK savner jeg at have adgang til dem. Denne opskrift må jeg prøve :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skulle klart prøve det :o) Det er sååååå godt :o)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...