mandag den 16. januar 2012

Hjemmelavet is #1: Vanilje

Som tidligere nævnt var jeg så heldig at få en ismaskine i julegave af husbonden. Jeg fik den faktisk allerede testet mellem jul og nytår, men jeg hår ikke lige fået taget mig sammen til at blogge om det før nu. Hvorfor først nu? Jeg har ingen anelse, men her kommer det i hvert fald :o)

I samråd med husbonden blev den første is til en simpel vaniljeis, for vi blev enige om, at det var et godt sted at starte, og så kunne vi eksperimentere derfra (husbonden ævler om noget med en øl-is?!?) Opskriften jeg brugte var baseret på den, som var i brugsanvisningen til maskinen, eller dvs. i hvert fald mængderne.

Vaniljeis
3 pasteuriserede æggeblommer
1,5 dl mælk
2 dl fløde
70 g sukker
1 vaniljestang

Varm mælk og fløde langsomt op, til der dannes små bobler. Flæk vaniljestangen, skrab kornene ud og tilsæt både korn og vaniljestang til mælken. Pisk æggeblommer og sukker grundigt, til sukkeret er helt opløst og blandingen er lys og luftig. Hæld mælkeblandingen langsomt i æggemassen under konstant omrøring. Hæld blandingen tilbage i gryden og varm blandingen, til den begynder at blive lidt tykkere. Sigt cremen over i en kande og lad blandingen køle af i køleskabet i et par timer. Hæld blandingen i en ismaskine og kør indtil den har den ønskede konsistens. I min maskine var det ca. 35 minutter.


Til isen fik vi lidt frugt og kakao-pandekager.

Kakao-pandekager (Sødt, Sådan!)
til ca. 10 stk.

2 æg
2½ dl mælk
100g hvedemel
25g smeltet smør
2 spsk sukker
korn af 1 vaniljestang
smør til stegning
1 spsk usødet kakao

Har du en blender, så kører du blot alle ingredienserne i et par minutter, indtil dejen er glat. Bruger du en røremaskine eller håndmikser, så rør først æggene og det smeltede smør sammen med alle de tørre ingredienser og tilsæt derefter mælken lidt ad gangen. Lad dejen hvide køligt i mindst ½ time, inden du bager pandekagerne. Bag pandekagerne på en slip-let pande i ca. 1-2 minutter på hver side.

Både isen og pandekagerne var vældigt gode, det var helt fantastisk at få helt hjemmelavet is :o) Jeg glæder mig allerede til næste gang, som nok bliver her i weekenden, hvor jeg tror at jeg skal prøve mig med en sorbet - det er immervæk lidt bedre for kuren :o)

4 kommentarer:

  1. Mmmm... Jeg har også lige været heldig at få fingrene i en ismaskine (godt til låns af min svigerinde) og jeg prøvede kræfter med en jordbæris som jeg varmt kan anbefale. Du kan finde link til opskriften her: http://www.annabananabutterhair.com/2012/01/ismaskine-eksperiment-nr-2-3.html

    I opskriften står der godt nok friske jordbær, men jeg brugte jordbær som har hygget sig i min fryser siden sidste års jordbærsæson ;)

    Måske vi kan inspirere hinanden til nye isopskrifter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da ikke så ringe lige at få fingrene i sådan en :o) Jeg så godt din jordbær-is, den ser virkelig lækker ud! Det kunne da godt tænkes vi kunne inspirere hinanden lidt - jeg har i hvert fald været ved at finde nogle opskrifter hist og pist :o)

      Slet
    2. Hvor mange personer er der til??

      Slet
    3. Det kommer an på hvor meget man kan spise ;o) men 2-4 personer alt efter tilbehør

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...