fredag den 20. januar 2012

Wokket squash og snackpebre med chili, hvidløg og lime

En af dagene i denne uge, fik vi en god omgang wok, som var lidt anderledes end hvad vi plejer at få. Det smagte rigtig dejligt, og var simpelt at lave. Dog tror jeg, at retten ville have været pænere, hvis det havde været en grøn squash vi havde fået i vores grøntsagskasse i stedet for en gul, for der manglede i hvert fald lidt grønt :o)


Wokket squash og snackpebre med chili, hvidløg og lime  (Skagenfood)

1 stk squash
250 g snackpebre
2 stk rødløg
1 stk chili rød
1 stk ét feds hvidløg
1 stk lime
1 tsk sesamolie
3 spsk olie
1 tsk sukker
2 spsk soya
salt og peber

Rens squash, snackpebre og rødløg og snit dem i hhv. halvmåneformede skiver, strimler og både, alle ca. ½ cm brede. Rens chilien og hak den groft sammen med hvidløg. Kom det i en morter sammen med revet limeskal og et nip groft salt og mos det til en ensartet pasta. Varm de to slags olie godt op i en wok, kom chili-hvidløgspastaen i og rist 30 sek. Kom alle grøntsagerne ved og rist 2-3 min. til de lige begynder at mørne. Rør sukker og soja i, rist 30 sek. og smag til med limesaft. Server straks som tilbehør til fisk, kød eller fjerkræ.

Jeg har ikke nogen morter mere, så i stedet smed jeg olien i sammen med lime, chili og hvidløg og blendede med stavblenderen, og varmede derefter wokken godt op inden jeg smed det i og ristede i 30 sek. Desuden vendte jeg lidt et par stykker pandestegte inderfileter i, og en plade grov-nudler.

2 kommentarer:

  1. Ej pjat, det ser super lækkert ud, men ja de farver er ikke nemme at fotografere godt sammen desværre...
    Lyder som en meget enkel ret - måske skulle den lige afprøves en dag også...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - tak :o) Jeg kan i hvert fald godt anbefale det, det smagte rigtig dejligt!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...