fredag den 6. januar 2012

Kyllingeburger med sprød relish

Nå, jeg har store planer om at komme af med graviditetskiloene her i 2012, så det kræver jo lidt arbejde. Det er ikke specielt sjovt som blogger, eller i hvert fald ikke som kage-glad blogger, men det skal jo til. I dag fik vi en virkelig lækker omgang burgere, som desuden også var ganske sund.
Burgeren indeholdt stegt inderfilet, salat og en lækker sprød relish af ananas, tomat og snackpeber. Yum, siger jeg bare :o)

Bollerne var dem fra Amo Bagebog. som jeg før har bagt. De er altså fantastisk gode - bløde, gode i krummen og med god smag.

Stor MAXI burgerboller (Amo - Den Store Fødselsdags Bagebog) 12 stk.
50 g gær
3 dl lunkent vand
½ dl olie
100 g fuldkornshvedemel
500 g hvedemel
1 æg
3 spsk sukker
1 tsk salt

pynt:
1 sammenpisket æg
sesamfrø

1. Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt de øvrige ingredienser.
2. Ælt dejen til den er glat. Lad dejen hæve tildækket lunt, ca. 30 minutter.
3. Form 12 boller, og tryk dem flade. Prik dem med en gaffel.
4. Lad bollerne hæve tildækket og lunt til dobbelt størrelse ca. 40 minutter.
5. Pensl med æg og drys med sesam.
6. Forvarm ovene til 225 grader (varmluft 210 grader) og bag bollerne ca. 10-14 minutter afhængig af størrelse.


Sprød relish af ananas, peberfrugt og tomater (4 pers.) Skagenfood
  • 300 g frisk ananas
  • 1 stk snackpeber
  • 200 g små tomater
  • 1 stk forårsløg
  • 1 fed hvidløg
  • 0,25 tsk tørrede chiliflager
  • saften fra en citron
  • 3 spsk olivenolie
  • salt og peber
Skær renset ananas, snackpeber og tomater i små fine tern, snit forårsløget tyndt og hak hvidløget helt fint. Vend det hele sammen med chiliflager, citronsaft, olie, salt og peber. Lad relishen trække køligt 20 min. og smag til. Server som tilbehør til stegt fisk, lyst kød eller fjerkræ.


Det er en rigtig lækker relish, som jeg allerede ser frem til at få resterne af - evt. blot sammen med et stykke kylling.

6 kommentarer:

  1. Kage-glad blogger og slankekur er nok ikke de 2 nemmeste ting at kombinere. Men der skal du nok klare og så kan du jo inspirer alle os andre med sund mad :-) Burgeren ser rigtig god ud det samme gør relishen. Den skal nok være god på en stykke kold kylling. Vi fik også burger her til aften, dog bare med fisk og købe boller, lige så snart jeg får plads i fryseren skal jeg vist have bagt nogle burger boller, er træt af at købe "luft" boller...og dem her ser altså rigtig gode ud :-)

    SvarSlet
  2. Hold nu ferie, hvor ser det sprødt og lækkert ud :-)

    SvarSlet
  3. Opskriften er hermed gemt, den kunne jeg godt tænke mig snart at lave - til mig selv, vel at mærke, da min kæreste afskyr ananas. Sære mand.

    SvarSlet
  4. Nujh, det lyder godt med det relish! Det skal helt sikkert prøves :D Og ja, som by Busk også skriver, bliver vi andre jo kun inspirerede af sunde opskrifter, so no worries there ;)

    SvarSlet
  5. Busk - jeg kan da prøve at se om jeg kan inspirere :o) Jeg kan helt klart anbefale disse burgerboller når du får plads, for de er virkelig lækre - og lette at bikse sammen :o)

    Therese - hihi, det var det såmænd også :o)

    Bitten - tsk, tsk, hvordan kan man da afsky ananas?!? men jeg kan i hvert fald anbefale det til "normale" folk, som godt kan lide ananas ;o)

    Xenia - det skulle du gøre, for den var virkelig lækker. Uh, nu får jeg jo helt præstationsangst for at skulle lave sunde retter som kan inspirere :o)

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...