tirsdag den 10. januar 2012

Tærte med røget laks og spinat

I dag havde junior og jeg besøg af min mor og søster. Det var superhyggeligt, og tiden fløj afsted :o) Både min søster og jeg er ved at forsøge at smide lidt kilo, så derfor tænkte jeg, at jeg hellere måtte forsøge at lave noget forholdsvist sundt til frokost (altså det var ikke kun sunde sager, for vi fik en gulerodscupcake med CCF til kaffen ;o), derfor stod menuen på en tærte med røget laks og spinat, efter en opskrift fundet hos Kræftens Bekæmpelse, dog med enkle ændringer - jeg havde nemlig tærtedej i fryseren, så jeg droppede at lave den selv, så derfor skriver jeg den, som jeg lavede den. Men det var en virkelig lækker tærte, som jeg sagtens kunne finde på at lave en anden gang.

Tærte med røget laks (4 pers.)
 
1 pakke tærtedej

Æggemasse:
2 æg
2 dl letmælk
1 tsk salt
1/4 tsk peber

Fyld:
350 g frossen, helbladet spinat
100 g frosne rejer
125g champignon, renset, skåret i skiver og tørstegt på en pande
150 g røget laks i strimler


Fremgangsmåde:

Tø spinaten op, evt. i en mikrobølgeovn, og knug den for væde. Tø rejerne op og lad dem dryppe af.

Tænd ovnen på 180°.

Kom dejen i en smurt tærteform (28 diameter) og tryk den ud med fingrene. Lad dejen gå helt op ad formens sider.

Forbag tærtebunden i ovnen til den har taget lidt farve, ca. 15 min.

Pisk æg, mælk, salt og peber sammen.

Fordel spinat, rejer, gulerod og røget laks på den forbagte tærtebund og hæld æggemassen over. Bag tærten i ovnen til æggemassen er stivnet og tærten har taget lidt farve, ca. 35 min.

Lad tærten køle lidt af på en bagerist, inden den serveres.
 
Som tilbehør fik vi en lækker salat med grønne bønner (nippet og blancheret), cherrytomater, feta og granatæble. Der lavede jeg en enkel olie-eddike dressing til.

5 kommentarer:

  1. Øj hvor ser det godt ud! Meget meget smukke og indbydende retter :-)

    SvarSlet
  2. Hold op noget smuk mad camilla :) tak for inspirationen. Daniel har lige fejlkøbt noget tærtedej (skal det gøres ordentligt, må man gøre det selv ;)) så det skal da bruges til en tærte ala din!

    SvarSlet
  3. Det ser godt nok lækkert ud - tror hellere jeg må prøve det en af dagene :-) Btw. Victors trøje er næsten færdig, jeg skal bare lige have hæftet enderne, så den ryger i en kuvert med posten i morgen.

    SvarSlet
  4. Uhmmm, hvor ser den god ud :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  5. Piske - tak, det var også rigtig lækkert :o)

    Line - tak :o) tsk, tsk de mænd altså! :o) Jeg kan i hvert fald godt anbefale tærten, den var rigtig god

    Helle - tak, det kan du i hvert fald sagtens gøre :o) Uh, det lyder godt med trøjen, jeg glæder mig rigtig meget til vi får den igen, for han er lidt lavt kørende med striktrøjer :o)

    Birthe - tak, den var ligeså god som den ser ud :o)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...