søndag den 1. januar 2012

Kagen til nytårsaften - chokoladekage med vaffelrør og frisk frugt

Her kommer lige et hurtigt indlæg om kagen til nytårsaften - jeg har jo desværre måske fået den bygget lidt op i forrige indlæg, så nu får jeg jo nærmest præstationsangst, og den er faktisk ikke så imponerende. Altså den er flot, lækker og appetitlig, men meget simpel at lave. Den er lavet, efter for lang tid siden, at have set et billede inde hos Anne au Chocolat, og vidste bare at det design skulle prøves på et tidspunkt :o) Opskriften jeg har brugt er dog en god blanding af forskellige ting - dog vil jeg sige, at chokolademoussen er den BEDSTE jeg nogensinde har spist - så den har jeg brugt i mange år efterhånden, og kan virkelig anbefale den.


Chokoladekage med vaffelrør og frisk frugt (6-8 pers.)
1 pakke choko-vaffelrør
blandet frisk frugt - fx. jordbær, hindbær, blåbær og granatæble

Kakaobunde:
4 æg
160g sukker
1 knsp salt
1 spsk vand
1 tsk vanillesukker
120g mel
1 tsk bagepulver
3 spsk usødet kakao

Pisk æg, sukker, salt, vand og vanille rigtig godt sammen - til det bliver helt lyst og luftigt. Tilsæt kakaoen og pisk rigtig godt igen. Sigt mel og bagepulver i æggesnapsen og vend det sammen med en dejskraber. Der kan godt gemme sig lidt mel-lommer, så vær omhyggelig, men forsigtig. Hæld dejen i en springform - ca. 21-22 cm, foret med bagepapir på bunden, og bag den i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 25 min. Test med en kødnål inden du tager den ud.

Bærmousse:
2 dl piskefløde
100-150g hjemmelavet skovbærsyltetøj med reduceret sukker (jeg bruger syltesukker)
1/4 granatæble

Pisk fløde godt stiv, vend syltetøjet i og derefter granatæblekerne fra ca. 1/4 granatæble.

Chokolademousse: fra Bo Bedre: Alt om mad 12/2003
100g mørk chokolade
50g smør
2 æggehvider
100g flormelis
1 dl piskefløde
1 æggeblomme
(evt. reven skal af 1 appelsin)

Smelt chokoladen over vandbad. Smelt smørret. Pisk æggehviderne stive med flormelis, der tilsættes lidt efter lidt. Pisk fløden til cremet skum. Hav alle tingene klar nu! Rør den smeltede chokolade og det smeltede smør (ikke for varmt) sammen med æggeblommen. Vend de piskede æggehvider og flødeskummet i massen (sammen med appelsinskal).


Nu er du klar til at lave lagkagen. Skær kakaobunden ned til ca. 16cm i diameter, og flæk den i tre dele. Hvis du har en samlering kan kagen med fordel samles deri, men du kan også klare dig uden. Fordel næsten al bærmoussen på den nederste bund. Læg en kakaobund på, fordel næsten al chokolademoussen på kagen og læg den øverste bund på.

Stil kagen (og de to rester mousse) på køl indtil den næsten er klar til at skulle serveres.

Skyl frugten og sørg for at den er godt tør. Tag kagen ud af køleskabet, smør den kanten rundt med chokolademousse (som tages ud af køleskabet lidt før, så det ikke er helt koldt). Fordel et tyndt lage bærmousse på toppen. Sæt vaffelrørerne hele vejen tæt rundt om kagen. Læg frugten på toppen og server straks.

Det er en virkelig lækker kage, men hold nu da op vi havde ikke så meget held ved at skære den ud. Det blev dog til et enkelt stykke, som godt kunne vises frem - også selvom det meste af frugten er faldet af :o)

13 kommentarer:

  1. Hvor er den bare skøn! Den kunne jeg da godt spise et stykke af.. ;)

    SvarSlet
  2. Den er super flot!
    Jeg har også tænkt, at jeg ville prøve at lave en kage med vaffelrør som den Anne vidste frem, for det ser flot ud. Din kombination med chokolademousse og bær lyder heller ikke dum!

    SvarSlet
  3. Hold nu op hvor er den fiiiin!!! Det er jo nærmest et lille kunststykke - en bærsymfoni med et strejf af chokolade og vaffel... Jeg kan næsten smage den gennem skærmen! Du er bare god Camilla! :D

    SvarSlet
  4. Wau den er flot, den ser rigtig lækker ud. Er ikke sikker på jeg ville turde skære i den :-) Men gad godt smage den :-)

    SvarSlet
  5. Wow for en kage ;-) ser super lækker ud...

    SvarSlet
  6. Yum hvor var den bare fantastisk, tror det er din bedste nytårskage til dato - og der gik jo heller ikke lang tid inden fadet var tomt ;-)

    Tak for jeres fantastiske selskab både i går og tidligere idag. I var som altid skønne at være sammen med og Victor bliver jo bare mere og mere charmerende og dejlig for hver gang jeg ser ham - en skam han ikke kunne være i tasken da jeg skulle hjem ;-) Får du brug for en "nanny" (som jeg jeg så du kaldte mig i det tidligere indlæg), så siger du bare til :-)

    SvarSlet
  7. Muuma den ser god ud! Må snart finde en lejlighed til at afprøve den :)

    SvarSlet
  8. Bianca - den var virkelig lækker, jeg kunne faktisk også godt klare et stykke mere :o)

    MissMuffin - tak, jeg har som sagt også gerne villet lavet den længe, og er glad for at jeg endelig tog mig sammen, den har nemlig wow-effekt, selvom den egentlig er meget enkel... ja, og så smager den også fantastisk

    Agnethe - hihi, tak søde :o) Den smagte ligeså godt, som den så ud og som du får den til at lyde :o)

    Busk - tak, det var bestemt heller ikke let at skære i den! Jeg må se, om jeg ikke kan lave en til os en gang, så du kan smage den :o)

    SvarSlet
  9. Kirsten - tak, den var også virkelig lækker :o)

    Helle - selv tak for det gode selskab :o) Du har ret - det er som altid hyggeligt. Kagen var bestemt en af mine bedre, hvis jeg selv skal sige det ;o) Jeg tror faktisk godt den kan klare en gentagelse en anden god gang :o)

    Sussi - den var også virkelig lækker, og jeg vil klart anbefale dig at finde en anledning hurtigst muligt! Den er muligvis nok bedst med lækre sommerbær, men bestemt heller ikke ringe på denne årstid :o)

    SvarSlet
  10. Kan man lave kagen dagen før? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du kan gig lave kagen dagen før. Så længe bær og vaffelrør stadig først på lige før servering. Rørene bliver bløde ellers.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...