søndag den 22. januar 2012

Hjemmelavet is #2: Hindbærsorbet

I går skulle ismaskinen endelig i brug igen, og denne gang faldt valget på en hindbærsorbet. Hindbær er husbondens favorit, og for min badevægts skyld prøvede vi en sorbet. Det var helt klart en succes, hvor man blev mæt af smag! Derfor fik vi heller ikke noget til, og spiste en chokerende lille mængde :o) Den var lidt svært at få taget et ordentligt billede, eller dvs. det er faktisk kun farven, som var lidt svær at gengive - i virkeligheden er den en anelse mere lyserød.


Hindbærsorbet - "Price & Blomsterberg"

½  stk vaniljestang, gerne polynesisk
130 g. sukker
330 g. hindbær
130 g. vand
Saft af en ½ citron

Vaniljestangen flækkes på den lange led og kornene skrabes ud, med en lille kniv. Vaniljekornene mases med en anelse af sukkeret, således at kornene skilles ad. Vaniljesukker, sukker, vand, citronsaft, hindbær og den tomme vaniljestang varmes kort op til 75 grader. Gryden tages af varmen, fjern vaniljestangen og ismassen blendes kort og afkøles helt i køleskab, gerne til næste dag.
Den kolde lage hældes op i en ismaskine og "køres" til en let og luftig sorbet.

Jeg valgte at si ismassen inden jeg stillede den på køl - jeg synes nemlig godt at hindbærkerner kan være meget trælse. Jeg tror bestemt ikke at det gjorde isen mindre lækker!


Gad vide hvilken is, jeg nu skal prøve?! Jeg har allerede mange på bedding, men det er jo lige det med badevægten :o) Til gengæld er det altså mega meget bedre med hjemmelavet is :o)

4 kommentarer:

  1. Ismaskine kom til mig!! guud en flot dyb farve <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi - du burde virkelig få dig en, det er helt fantastisk :o) Ja, den er meget intensiv i farven

      Slet
  2. Mmm det ser virkelig lækkert ud, kan man lave sorbeten uden ismaskine?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg godt man kan, men det er ikke sikkert, at det bliver ligeså lækker og cremet. Der skal nok røres i den ret meget, men jeg synes da, at der er værd at prøve

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...